“Když mluvím o poezii, nepovažuji jí za žánr. Poezie je uvědomování si světa, určitý způsob, jak se vztahovat k realitě. Poezie se tedy stává filozofií, která vede člověka po celý jeho život…. S poezií je schopný překročit limity souvislého usuzování a zprostředkovat hlubokou spletitost a pravdu o neuchopitelných spojeních a skrytých jevech života.”
Andrej Tarkovskij

grass gunter portrait
Po první "básní", kterou Günter Grass (*16.10.1927 – † 13. 04. 2015) zveřejnil v roce 2012, se objevila další kritika Evropské Unie ze strany populárního spisovatele. Přichází v čase, kdy se velká část skutečných odborníků shoduje na posledních třech měsících existence eurozóny v podobě, jakou ji známe.

biebl konstantin portert s knihou
Nedovedu si ho představit jako devadesátiletého básníka. I když jako jediný z velké pětky sahal svým zrodem ještě do 19. století a byl jen o tři roky mladší než má maminka, zůstal až do svých 53 let benjamínkem, chlapcem s vlasy na stranu, básníkem rimbaudovského mládí, škádlivým milencem, hravým a usměvavým andílkem poezie.

eliot pustina
Podnětem nejen k názvu, ale i k plánu a k mnoha jednotlivým symbolům v básni byla kniha Jessie L. Westonové [1850-1928] o legendě o svatém grálu: From Ritual to Romance (Od rituálu k rytířskému románu, Cambridge). Kniha J. L. Westonové, které za tak mnoho vděčím, objasní obtížná místa básně opravdu mnohem lépe, než to mohou učinit mé poznámky.

chram-plny-kvetu-liman-haiku
Chrám plný květů, výbor ze tří staletí japonských haiku ve výběru a překladu Antonína Límana představuje právě takovou knížku, kterou si čas od čas vezmete z knihovny, přečtete si několik haiku, prohlédnete několik maleb haiga, na chvíli se přenesete někam úplně jinam, potěšíte se a knížku zas opatrně dáte do knihovny.

bezruc slezske pisne
Dlouho jsem jeho verše míjel. Zabili je ve mně učitelé, doba, ideologie. Až mnohem později začal jsem chápat o čem Bezruč psal. O bezmoci, o porobě, o nevzdělání, o otroctví a možná o slabé naději... a začal jsem chápat, proč je poezie Petra Bezruče naprosto ojedinělá nejen svým obsahem, ale i formou.

gellner frantisek portrait

Když se vysloví František Gellner, odpoví se: Po nás ať přijde potopa!, Radosti života. Zní tak tituly jeho nejznámějších sbírek, jež složil a sestavil v letech 1901 a 1903. Jinačích knížek svých veršů se ostatně tento bard nedožil; Nové verše (1919) přišly na trh teprve po první světové válce, kterou s největší pravděpodobností nepřežil.