dalajlama_svoboda_v_exiluVšechny knihy a úvahy Dalajlamy vycházejí z jednoho světla Budhismu. Ať píše na jakékoliv téma, vždy si klade otázky: Co je pravda a jak ji můžeme poznat? Jaký je smysl života? Jaká je povaha světa, v němž pobýváme? Jaká je přirozenost člověka, jeho úkol a osud? Co je dobré a co je špatné?

Svoboda v exilu: vlastní životopis
Dalajlama XIV


Dalajlamova autobiografie Svoboda v exilu se dá číst jako poutavé vyprávění prostého mnicha i jako příběh pohnuté tibetské historie 20. století.
Tändzin Gjamccho líčí, jak v něm v útlém věku rozpoznali nového dalajlamu, jak vyrůstal pod přísným dozorem svých učitelů v paláci Potála, popisuje neklidné roky po "mírovém osvobození" čínskou armádou, dramatický útěk do exilu a život v Indii. Vyjevuje i mnohé z buddhistického učení a optimistického přístupu k životu, jež se v jeho podání staly inspirací mnoha lidem po celém světě.
Druhé, upravené vydání překladu známého tibetologa Josefa Kolmaše je kromě obrazové přílohy s unikátními fotografiemi doplněno zasvěceným doslovem znalce Tibetu Ľubomíra Sklenky.

Ukázka z knihy
Připomněl jsem si Buddhovu poučku, podle níž domnělý nepřítel je nám svým způsobem užitečnější než přítel. Nepřítel nás totiž může naučit věcem, kterým nás přítel obvykle nenaučí, například trpělivosti či sebeovládání. K tomu jsem si přidal vlastní pevné přesvědčení, že ať už se věci vyvíjejí jakkoli špatně, dopadnou nakonec vždycky dobře. Vrozená touha všech lidí po pravdě, spravedlnosti a lidském porozumění musí nakonec zvítězit nad nevědomostí a beznadějí. A tak když nás Číňané utiskují, může nás to jedině posílit...

Jeho Svatost dalajlama, Tenzin Gyatso,

je jedním z nejznámějších vůdců na světě, který je již více než 50 let hlavním představitelem exilové vlády a duchovním vůdcem Tibetu. Za jeho práci pro věc míru a úsilí o řešení globálních ekologických problémů mu byla v roce 1989 udělena Nobelova cena míru. V roce 2007 obdržel nejvyšší občanské vyznamenání Spojených států, tzv. Congressional Gold Medal, za obranu lidských práv.

Další knihy Dalajlamy XIV.

Cesta ke štěstí ve strastiplném světě
Dalajlama XIV


Jeho Svatost dalajlama a jeho spolupracovník, americký psychiatr Howard C. Cutler, rozvíjejí v tomto svazku úvahy na další témata patřící do široce pojaté série Cesta ke štěstí. Rozebírají četné problémy, jimž musí čelit lidstvo, a ukazují, jak k nim přistupovat způsobem, který nám pomůže při našem osobním pátrání po štěstí.

Jak vidět sebe samé tak, jací doopravdy jsme
Dalajlama XIV.


Dalajlama patří k největším duchovním autoritám současnosti. Nuceně pobývá v exilu, a snad právě proto může dobře zprostředkovat učení tibetského buddhismu lidem na Západě. Vnáší jeho myšlenky do kontextu s jinou duchovní tradicí, ale ukazuje je jako univerzálně platné nezávisle na čase a místě. Tato kniha pojednává o tom, že jedním z klíčů k duchovnímu prozření a osvobození je poznání sebe sama - úkol, jehož důležitosti a obtížnosti si byli od antiky vědomi i evropští myslitelé.

Moje duchovní pouť životem
Dalajlama XIV.


Jeho Svatost čtrnáctý dalajlama nás v roce padesátého výročí svého odchodu do exilu v důsledku čínského vpádu do Tibetu a zároveň v roce sedmdesátého výročí svého uvedení na trůn provází svou duchovní poutí životem, prodchnutou realistickými názory na vše, co je v současné době v sázce. V době celoplanetární civilizace hlásá nutnost mravní a duchovní revoluce. Vybízí nás, abychom převzali svůj díl odpovědnosti za dění ve světě a budoucnost příštích pokolení. Protože chceme-li změnit svět, v němž je vše vzájemně podmíněné, musíme se změnit především my sami.

Meditace pro každý den
Dalajlama XIV.


Výroky, motlitby a příběhy ze života spojené s učením jednoho z největších duchovních učitelů světa jsou v této knize uvedeny jako úvahy pro každý den roku. Jeho Svatost dalajlama hovoří neformálně a prakticky téměř o každé stránce lidského života, od světských po náboženské.


Myšlenky z knih

Šavle a bodáky, jak vy též sám uznáte, nepoužívají se k poctivé práci. Šavlemi a bodáky nedobývám ze země ničeho. Ručnicemi a děly neořu. Šavlemi mohu ale krájet lidi, bodáky párat břicha svých bližních a ručnicemi a děly postřílet doma svého vlastního otce a zastřelit bratry. A tomu všemu říkáte nutnost. Chcete se dovolávat Boha k neobyčejné vraždě. Když se dva honci prasat pobijí, ženete je před soud a odsuzujete pro pár bezvýznamných ran. Sami ale tisíce lidí ženete do války, kde nutíte je zabíjet se navzájem, pro zájmy jednotlivce, který náhle prohlásil, že je uražen. A poněvadž sám nemá tolik odvahy se řezat, prohlašuje to za urážku státu, zbaví rodiny živitelů, navádí tisíce lidí ku žhářství a vy, kteří hlásáte lásku k bližnímu a vraždu pokládáte za smrtelný hřích, asistujete každému zákeřnictví a před bitvami modlíte se, aby to dobře dopadlo. A jak jinak si to slovo dobře představujete, než ve formě 'vraždy'? Ovšem že to jmenujete jinak. Vlastenectvím, statečným činem obhájců vlasti a podobně.
Jaroslav Hašek, Nazarénští