moje tuzka usataJan Vodňanský je tvůrce, pro něhož je dětský divák rovnocenným partnerem. V posledních letech vydal několik knížek veršů pro děti, vydává pro ně také písničky, které vyšly jako CD pod názvy: Splašil se kůň na šíř, Popletený svět a Písničky z Kouzelné školky. Text jedné z písní Moje tužka ušatá tvoří také základní osu stejnojmenné knížky, kterou vydalo nakladatelství Mladá Fronta s veselými ilustracemi Miloše Nesvadby.

V knížce říkánek o zvířátkách, obyčejných i neobyčejných věcech se spojuje dvojí hravost – Jan Vodňanský si hraje se slůvky přibližuje zvířátka a věci dětem v situacích, které jsou veselé, ale přitom i dokáží o nich leccos vypovědět. A Nestor našich kreslířů Miloš Nesvadba opět dokázal, že jeho kresby mají pro děti půvab a přitažlivost.

Veselé a hravé říkanky pro nejmenší, které vyprávějí o klokanech, krajtě, tygrovi a slonu, ale taky třeba o hodinkách, bublanině, bublinkách, lepidle nebo budíku, zvednou náladu malým i velkým!

Jan Vodňanský / MOJE TUŽKA UŠATÁ / Ilustroval Miloš Nesvadba / Praha : Mladá fronta, 2007
nesvadba tuzka usata 1

nesvadba tuzka usata 2

UKÁZKA Z KNÍŽKY

Moje tužka ušatá

Moje tužka ušatá
poskakuje sem a tam
Buďto píše nebo kreslí
neptá se mě vůbec jestli
může papír počmárat
proto tužku svou mám rád

Buďto čmárá nebo píše
zvířata i jejich skrýše
kreslí když ji napadnou
květy které nezvadnou

Moje tužka všeho schopná
včera vyskočila z okna
vyvolala paniku
rejdila po chodníku

Moje tužka ušatá
poskakuje sem a tam
Tuhu má a taky uši
všechno slyší nebo tuší
láká kluky děvčata
Moje tužka ušatá

 


Myšlenky z knih

V síti televizních stanic už se uskutečnilo globální propojení – ať kdekoli na světě zvolíte kterýkoli programový kanál, vyvalí se na vás bohužel stejný veletok blbosti. Vysílání řízené komerčními interesy většinou oslovují spodní polovinu těla – břicho a žlázy. Potlačuje kulturu ve jménu zábavy. Kultura totiž znamená kultivaci. Bylo by záhodno oslovovat srdce a mozek. Namísto toho vás mají nasytit a ukojit pokleslí baviči svými vyčpělými anekdotami a záplava soutěží, v nichž se hraje o prachy, a mají vás „informovat“ zlomkovité zprávy z černé kroniky. Což všechno se upíná k hlavnímu cíli, vrcholu, ose, účelu mihotání – k spotřebním reklamám. Jde o spontánní nebo cílevědomou debilizaci?
Zdeněk Mahler