generace_nulaKomiks v Česku právě prožívá své vůbec nejlepší období. Během uplynulé dekády se definitivně vymanil z kategorie pokleslého žánru a obhájil pozici vizuální formy, která má univerzální vyjadřovací schopnosti a může nést libovolný obsah - zábavný, stejně jako umělecký. Důležitý podíl na proměně vnímání komiksu u nás má i autorské pokolení, které se začalo prosazovat po roce 2000.

Domácí tradice, na kterou mohlo navázat, sice sahá až na přelom 19. a 20. století, v totalitních obdobích ale byla permanentně přerušována, a tak si mladí kreslíři a scénáristé museli nejprve sami vytvořit publikační prostor a postupně vydobývat místo na slunci. Scéna se rodila zdola, během let mohutněla a z masy nadějných adeptů komiksové múzy se záhy začali vydělovat úspěšní jednotlivci, kterým se daří prosazovat se u velkých vydavatelů u nás i v zahraničí.

První komplexní pokus zmapovat domácí komiksový kvas představovala v roce 2007 výstava Generace nula, která se po Brně a Praze putovala také do Paříže, Stockholmu nebo Lodže. Stejnojmenná antologie záběr přehlídky dále rozšiřuje a má podobě jako ona ambici ukázat, jak pestrý a různorodý může současný český komiks být.

Editor Tomáš Prokůpek, jenž byl i kurátorem původní přehlídky, vybral krátké práce třiceti čtyř libretistů a výtvarníků a rozdělil je do pěti tematických okruhů. Čtenáři se tak mohou seznámit s pracemi humornými, napínavými, ale i těmi, jež mají ambice sdělit něco podstatnějšího.

Generace Nula
vydal PLus, 2010

Komiks pro mládež – nové knihy

Jedinečná Zlatá kniha komiksů Vlastislava Tomana

Tomanovy obrázkové seriály nejsou ryze filmové, ale sestávají obvykle z pravidelných políček, jak je známe třeba z Rychlých...

Dějiny československého komiksu 20. století. Dva díly

Za poslední léta vyšlo publikací o komiksu celkem slušný počet. Zdá se, že tento projekt je komplexní, zařazený i do světo...

První knižní vydání Pištěkova komiksu 10 000 mil na vzdorujících strojích

Držitel Oscara Theodor Pištěk (*1932), jehož pradědečkem je malíř František Ženíšek (1849-1916) a jehož stejnojmenný tat...

Biografický román Divoši. Vynikající komiks Lucie Lomové nejen o Albertu Fričovi

Kreslený biografický román vycházející ze skutečných událostí, jak je ve svých zápiscích zachytil mladý cestovatel a bota...

Inspirující myšlenky...

Postavení ženy se vyznačuje tím, že žena, která je jako každá lidská bytost autonomní svobodou, objevuje sama sebe a hledá se ve světě, kde ji muži nutí pokládat se za tu Druhou a chtějí z ní udělat objekt, odsoudit ji na imanence, protože její transcendence se stále překračuje jiným podstatným a suverénním vědomím. Dramatem ženy je konflikt mezi základním požadavkem každého subjektu, který se vždy pokládá za podstatný, a požadavky situace, která z ní dělá nepodstatnou bytost. Jak se může žena v daných podmínkách stát lidskou bytostí? Které cesty jsou pro ni otevřené a které naopak vedou do slepé uličky? Jak dosáhnout nezávislosti v závislosti? Jaké okolnosti omezují svobodu ženy, a může je překonat? To jsou základní otázky, které chceme objasnit. To značí, že přemýšlela o možnosti jedince, nebudeme je měřit pojmy štěstí, ale svobody.
Simone de Beauvoir, Druhé pohlaví