stravaganza1.jpgLucienovi je patnáct a má rakovinu mozku. Po chemoterapii je tak zesláblý, že se nedokáže ani posadit v posteli, a v krku ho bolí tak, že s obtížemi polyká i mluví. Jednoho dne mu otec přinese krásný zápisník a navrhne, aby si zkusil do deníku psát a tak se dorozumívat. Lucien usne s novým zápisníkem v ruce a ocitá se v jiném světě, v paralelní realitě.

Paralelní svět nese jméno Talie a podobá se Itálii 16. století.
Není tam však město Řím, ale Remora, nejsou tam ani Benátky, ale jejich zrcadlový dvojník Belleza. Kanály Bellezy -  „města na vodě“ - křižují namísto gondol „mandoly“. A městu nevládne Dóže, ale už po staletí vládkyně Duchessa.

Ukáže se, že zápisník, který Lucienův otec koupil náhodou v nějakém výprodeji, byl vyroben v Belleze a slouží jako kouzelný talisman. Do Londýna 21. století ho dopravil jistý Stravagant, člen tajného bratrstva, ovládajícího umění cestovat v čase a paralelními světy. Lucien se dostane do kruhu Stravagantů a začne se učit jejich umění, které oni nazývají „Stravaganza“.

Tak začne jeho dvojí život. Ve dne žije v Londýně 21. století a je těžce nemocný, v noci se prostřednictvím zápisníku přenáší do Talie, kde je zdravý, silný a zažívá dobrodružství hodná Tří mušketýrů. Čas i nemoc jsou ale neúprosné a ve svém skutečném světě Lucien nakonec zemře.

Zůstane však žít dál v nadpřirozené Belleze a několikrát se mu podaří znovu navštívit Londýn – ale jen na chvilku, na tak dlouho, aby ho jeho zdrcení rodiče mohli zahlédnout z okna, jak stojí proti jejich domu, mává jim a usmívá se na ně.

Překvapivě Vám nad posledními stránkami knihy dojde, že celý ten fantasy příběh se všemi jeho zvraty, dvorskými intrikami a cestováním v časoprostoru byl vlastně příběhem o umírání. Uhasínání života se stává magickým dobrodružstvím, spojeným  s přechodem do paralelních světů. A smrt se pak zdá snesitelnější a do bolesti svítá naděje.



stravanza130.jpgStravaganza: Město masek 
Mary Hoffman

Přeložil Jan Petr Velkoborský
Vydal Knižní klub
Váz., 288 stran, 12,5 x 20 cm
 
 
Představte si, že ležíte nemocní v posteli a najednou se přenesete do fantastického kouzelného světa, kde je ale také spousta klamu a intrik. Právě to se přihodilo Lucienovi: usnul v dnešním Londýně se starodávným zápisníkem a probudil se na náměstí města na laguně uprostřed 16. století - navíc v den, kdy každému cizinci na území města hrozil trest smrti. Za pomoci krásné Arianny a mága Rodolfa objeví, že je Stravagant - tedy někdo, kdo se díky kouzelnému talismanu dokáže přemisťovat v čase a prostoru. Lucienovi je souzeno zachránit Bellezzu, milované město svého druhého světa, před katastrofou... Romantické staré město, šustící hedvábí, třpytivé masky, politické intriky a zrada - to jsou kulisy podivuhodného světa dávné Bellezy. Autorku knihy inspirovaly Benátky, jejich nádhera a okázalost, ale také hrozba, která je v nich skryta...

Fantasy pro mládež – nové knihy

John Carter z Marsu aneb mezi dvěma světy filmu a knihy

Prvního března 2012 vstoupí do českých multikin a jistěže i do zbývajících „normálních“ biografů filmová adaptace ví...

Nový policista objevil v Irsku paralelní světy

Policista je knížka prodchnutá láskou k Irsku, k jeho přírodě, mytologii a folkloru a k jeho tradiční hudbě a tanci, jejíž ...

Philip Pullman. Hodinový strojek je jedinečný světový bestseller na několik natažení

Mistrně promyšlený a propracovaný příběh, který využívá rámec klasické pohádky. Vyprávění začíná pohádkovou formul...

Strom duchů. Jedinečný Raye Bradbury nejen pro fanoušky Joe Pipkina

Ray Douglas Bradbury (1920-2012) byl nejen geniálním stylistou a tvůrcem Marťanské kroniky a 451 stupňů Fahrenheita, nýbrž i d...

Kostičas, první díl temně pohádkové série z budoucnosti

První díl plánované sedmidílné pohádkově laděné série Kostičas je příběhem, který začíná v roce 2059 v zemi, kde vl...

Inspirující myšlenky...

Dokážeme jíst maso jedině proto, že nemyslíme na to, jak je to kruté a hříšné. Existuje mnoho zločinů, které jsou dílem člověka a jejichž zlo plyne z opuštění zvyků, obyčejů a tradic. Ale krutost mezi ně nepatří. Je to smrtelný hřích a nepřipouští žádné argumenty ani racionalizace. Jen jestliže nedovolíme svým srdcím, aby ztvrdla, vyvarují se krutosti a vždy budou jasně slyšitelná. Ale my dovolujeme, aby se v nás bezstarostně zahnízdila krutost – a ten, kdo se liší, se nám zdá divný... Jestliže umlčujeme své city i přesto, že pociťujeme lítost, jen proto, abychom dělali to, co druzí, a parazitovali na životě, urážíme všechno, co je v nás dobré. Rozhodl jsem se jít vegetariánskou cestou.
Rabíndranáth Thákur