padesta odstinu sediStupidní pornografický román plný sadomaso sexu oslovil čtyřicet milionů ubohých žen na celém světě, jen tím, že zveřejnil jejich údajně neukojené sexuální fantazie. Úspěch této pornoknihy je klasickým důkazem nejen zvrhlé a účelové propagace, ale poukazuje na převládání tupého zvířecího aspektu v chování mnoha lidí v kombinaci s jejich nevzdělanosti a citovou vyprázdněností. Padesát odstínů šedi popisuje podivný vztah slaboduché studentky Anastasie Steeleové v roli "prostituální otrokyně" a sexuálního psychopata, multimilionáře Christiana Greye, jehož sexuální preference tíhnou k dominanci a násilnému ovládání partnerky. Zdá se proto, že právě takové chování je snem všech těch ubohých žen, které jsou knihou nadšeny.

V románu, (AlbatrosMedia) který zcela nepokrytě propaguje sadomasochické násilí v sexu a podřízenost ženy vůči muži na úrovní otroka,
se prodalo miliony výtisků a studio Universal Pictures koupilo práva na zfilmování za pět milionů dolarů. S prodejem přes 1,1 milionu výtisků během prvních jedenácti týdnů se údajně kniha stala nejlépe prodávanou za poslední desetiletí.
Na druhé straně vyvolává agresivní  a nechutná propagace knihy výrazný odpor mnohem větší komunity, která ale knize paradoxně spíš pomáhá k prodeji, než aby mnohým fanouškům knihy nastavila zrcadlo jejich ubohosti.

"Ve světě se očekává boom, protože se má obecně za to, že román zvedl zájem žen o sex." Tak tato věta, je už opravdu zrůdným  propagačním sdělením a říká o stupidní knize a jejich čtenářích skoro vše.
Pokud uvážíme, že základním kamenem pornorománu je vztah ženy a muže na základě několika obchodních kontraktů o masochistickém sexu a jeho nevyzrazením, pak je z podivem, proč je tak přitažlivý pro spoustu žen. A pokud to není jen lživá propagace, pak se vážně zamysleme nad jejich psychickým stavem, ale také nad stavem většiny společnosti, která v obecné rovině podobné knihy pozitivně opěvuje.

Obecně totiž platí, že hnací silou osudu je člověk sám a pokud chce změnit svůj osud, musí nejdříve změnit svůj charakter.
Člověk, který je otrokem své nízké povahy, svého instinktu a svých animálních pudů bude také otrokem svého osudu. Pokud se člověk slepě odevzdá přírodním silám, kterém v něm působí, jeho osud s ním stejně slepě bude pohazovat sem a tam. Ale pokud člověk pozná tajemnou hnací sílu svého osudu, jeho cesta ke svobodě se otevře. Kdokoliv zvítězí sám nad sebou, zvítězí nad svým osudem!

A co by asi řekl o knize a nadšených čtenářích Jan Werich?
O chytré ženské je nouze. Konečně o chytré mužské zrovna tak. Kde je nouze o ženské, tam stoupají chtíče na úkor estetických požadavků. Nejhorší ale je, když hlupák má úspěch! Vždycky bylo, je, a já se domnívám, že i bude na světě lidí víc hloupých a nevzdělaných, než přemýšlivých a vzdělaných, i když chytrost a vzdělanost nejsou na sobě přímo závislé. Já znám mnoho vzdělaných hlupáků.

Erika Mitchelová Leonardová se publicitě spíš vyhýbá. Má údajně strach z reakcí svých dětí.
Její agentka Valerie Hoskinsová říká, že autorka nemá zapotřebí dávat rozhovory, protože se její kniha prodává sama. Přesto Erika svolila k prvnímu veřejnému vystoupení v Británii, kam se dostalo 450 fanynek ochotných zaplatit 20 liber za vstupenku. Tam například prozradila, že musela zavolat do prodejny aut, aby se zeptala, zda mohou mít dva lidé sex v Audi R8. Prodejce řekl rezolutní „ne“. Autorka se však vypravila do autosalonu osobně a poté, co si do auta sedla, rozhodla se, že ano. Na otázku, zda její knihu četli její synové řekla: „Panebože, ne. To by mě zabilo a je taky.“ Naopak její dvaaosmdesátiletá matka je knihou nadšena. Poznámka redakce: Rodinka k pohledání )))

E L James je pseudonymem Eriky Mitchellové Leonardové (1963), televizní produkční a manželky scenáristy a režiséra Nialla Leonarda, s nímž je více než dvacet let a má s ním dva pubertální syny. Psát prý chtěla už od dětství, snila o tom, že jednou napíše román, který způsobí poprask. První  román byl Fifty Shades od Grey. Původně je psala jako fanfiction ságy Stmívání pod jménem Snowqueens Icedragons, to bylo v roce 2009. Vtělila do něj podle svých slov svoji krizi středního věku a všechny své fantazie. Později změnila jména hlavních postav a v roce 2011 vydala Fifty Shades of Grey v nynější podobě.

Padesát odstínů šedi | E L James | Vydává XYZ, 2012

Beletrie světová – nové knihy

Faust. Nadčasový příběh Turgeněva o nenaplněné lásce a násilné výchově rodičů

Příběh Fausta psal Goethe víc jak 25 let, druhý díl dopsal až v roce 1832. Mistr a Markétka je částečně parafráze na Fausta a tuto obdivuhodnou knihu psal Bulgakov 12...

Stefan Zweig, Netrpělivost srdce, román o sentimentálním a zbabělém soucitu

Je dvojí soucit, píše v prologu své knihy Stefan Zweig. Jeden, ten zbabělý a sentimentální, který je vlastní jen netrpělivostí srdce, aby se co nejrychleji zbavilo trapného dojetí cizím neštěstím...

Spolčení hlupců. Zatracovaný román Tooleho, oceněný Pulitzerovou cenou

Pulitzerovou cenou oceněný, dnes již kultovní, humoristicko-satirický román z barvitého prostředí New Orleansu. Hlavním hrdinou je Ignácius Reilly, dnes už legendární postava, výstřední třicátník s akademickým vzděláním, který odmítá pracovat...

Michail Bulgakov a Mistr a Markétka. Světový román s ilustracemi Borise Jirků

Bezepsoru jeden z největších světových románů. Michail Bulgakov a Mistr a Markétka. Nové ilustrované vydání jednoho z nejznámějších ruských románů s více než osmdesáti obrazy Borise Jirků.

Blázen a jiné paraboly moudrého Chalila Džibrána