Nestárnoucí román Vizita vyšel u příležitosti stého výročí (4.10. 2010) narození Adolfa Branalda, který jako opravdu výtečný vypravěč nás provede několika nemocničními odděleními i dalšími zdravotnickými zařízeními, představí nám lékaře, sestřičky a jejich pacienty.
Nechá nás nahlédnout do jejich soukromí, odhalí vztahy mezi nimi, popíše dramatická setkání a vzájemná propojení, aby dokázal, že ani v té nejtěžší chvíli nesmí člověk ztratit optimismus a humorný pohled na svět.

vizita


Z hrdinů románu si především připomeňme světoběžníka Prepsla – bacilonosiče, který odmítá operaci, aby mohl zůstat na infekčním oddělení a nemusel se vrátit do svého domku, kde žije úplně sám. A samozřejmě nesmíme zapomenout na porodní asistentku „babi“, která pomáhá překonat nesnáze sestřičce Marii, jež za trest byla přeložena z nemocnice do terénu.

Adolf Branald je nejen vynikající spisovatel a scénarista, ale málokdo ví, že se zapsal do dějin české filmografie jako první český dětský herec.
Kvůli škole musel ve filmu vystupovat pod jménem Karel Branald. Otec mu dal úlohy dvou malých chlapců v nedochovaném vlasteneckém sentimentálním snímku ČESKOSLOVENSKÝ JEŽÍŠEK (1918) a také ztracené komedii ALOISŮV LOS (1919).

Karel Kachyňa zfilmoval jeho čtivý román „Vizita“ na dodnes oblíbené snímky POZOR, VIZITA! (1981) a SESTŘIČKY (1983).


POZOR VIZITA1981, 88 min. Režie: Karel Kachyňa Hrají: Rudolf II. Hrušínský, Libuše Švormová, Blažena Holišová, Ąudovít Greššo, Josef Somr, Bořivoj Navrátil, Jiřina Jelenská, Miroslav Moravec, Blanka Lormanová, Bronislav Poloczek, Lenka Pichlíková, Vlastimil Bedrna, Michal Hofbauer, Magdalena Holendrová, Veronika Jeníková, Jiří Knot, Yvetta Kornová, Bohuslav Ličman, Svatopluk Matyáš, Zdeněk Ornest, Jiří Petkov, Jan Polívka, Zdeněk Sedláček, František Suchomel, Petr Svárovský



Beletrie světová – nové knihy

Nadechnout se. Orwelův pohled na životní prázdnotu a bezcenné cetky povrchní zábavy

Nadechnout se – název knihy, který sám o sobě, bez ohledu na dobový kontext, autora či žánr, evokuje představu touhy (ať proměněné ve skutek nebo ne) po nějaké pozitivní změně...

Horla je mimořádný halucinační horor geniálního Guy de Maupassanta

Kdo je to Horla? Neuchopitelný, neviditelný přelud Guy de Maupassanta, bytost vstupující bezohledně do vaší mysli, aby vás podmanila. Nelze ji chytit, nelze se ji zbavit, je všude, stačí jen...

Erotický Václav Čtvrtek. Neznámé Pověsti nezbedné a divů plné

Václav Čtvrtek nepsal jen pro děti, jak se mylně domnívala sebevědomá podavačka v Luxoru, ale také pro dospělé. Jeho pověsti z Prahy a dalších českých měst jsou psány příjemně lehkým...

Domov Toni Morrisonové, ověnčené Nobelovkou a Pulitzerovou cenou

V roce 2013 vyšlo české vydání románu Domov, zrozeného v literární dílně Toni Morrisonové, prozatérky a esejistky, jíž rodným teritoriem je východoamerické Ohio (*1931).

Faust. Nadčasový příběh Turgeněva o nenaplněné lásce a násilné výchově rodičů

Příběh Fausta psal Goethe víc jak 25 let, druhý díl dopsal až v roce 1832. Mistr a Markétka je částečně parafráze na Fausta a tuto obdivuhodnou knihu psal Bulgakov 12...

Franny a Zooey. Salingerova neobyčejná sonda do rodinných vztahů

Salinger je skutečný světový autor, ale ne tím, že jeho knihu četl na místě vraždy Johna Lennona jeho vrah, než si pro něho došla policie, ale skutečně svým mistrovským psaním.

Růže pro Algernon. Keyesyho světově proslulá novela stále aktuální

Jednoduchý příběh, který klade mnoho otázek, jenž se dodnes vymykají vědě a to i přes to, že původní povídka byla napsána v roce 1959. Čtenářský úspěch povídky dovedl Daniela Keyese...

Myšlenky z knih

Ve vzdělaných domácnostech rodiče dohlížejí na sledování televize a omezují ho; starají se o to, aby jejich potomstvo uspokojovalo potřeby své fantazie nejprve z knih. Teprve poté, co čtení přestane být námahou a stane se výlučně potěšením, lze povolit obrazovku. Pokud to člověk nedodrží, zůstane čtení po celý život něčím obtížným. Kdo takto vyroste, později už čte jedině to, co nezbytně musí, a to ještě nerad.
Dieter Schwanitz (1940-2004) / Vzdělanost jako živý dialog s minulostí