Michala Čagánka znají čtenáři především jako básníka, autora krátkých próz nebo textů k vlastním písním. Nyní se pustil o krok dál a napsal román Zastaveno. To by ovšem nebyl Michal, aby se i jeho novým příběhem neprolínala skrytá „poetika všedního dne“, nadčasové vnímání sebe sama a křehkost a zároveň neotřesitelná hloubka života. I takové je Zastaveno.

zastaveno_caganek


Věřit pravdě
Příběh mladé dívky Laury – nebo také ženy, kdo ví? - je jedním z těch, ve kterých jde o hledání sebe sama. Ano, chtělo by se říct „Takových tu bylo…“ Bylo – nebylo, tak nějak pohádky vždycky začínají. Pouze s tím rozdílem, že tento příběh žádnou pohádkou není. Tedy pokud se tomu čtenář sám rozhodne věřit. Protože jak říká Smíšek: „Pravda je to, čemu věříš.“ A Smíšek má vždycky pravdu, alespoň v tomto příběhu.

A kdo že to je vlastně Smíšek?
Od každého trochu, ze všeho nejvíc však svérázný umělec žijící společně se svojí malou dcerkou na odlehlé samotě v pohraničních horách. S hlavní hrdinkou Laurou, která vlastně hlavní hrdinkou vůbec není (což pozornému čtenáři čtoucímu mezi řádky zajisté neunikne), má hodně společného; minimálně trojí osudové setkání. A tak se Laura vydává za voláním… Koho? Čeho? Svého srdce? Možná, ale rozum to určitě nebyl – opustit vyjeté koleje svého dosavadního života, opustit všechno a všechny, vystoupit z role spořádané dcery uznávaného kardiologa, nasednout jenom tak na vlak a prostě odjet by rozumný člověk nejspíš neudělal. Ale nevypadají v životě náhodou ty nejdůležitější okamžiky na první pohled také jako ty nejbláznivější?

Pramen vzpomínek nevysychá

Idyla lesní samoty obklopené pohádkovou zahradou, spolu s několika epizodami vloženými do ústředního motivu, pak představuje nejpříhodnější kulisy pro daleko barevnější příběh Lauřina hledání a nalézání. To má ovšem do přímé linky příčin a následků velmi daleko. Podobně jako v životě, tak i v románu Zastaveno to jsou vzpomínky vyvěrající bez předešlého varování téměř vždy a všude, které posouvají zúčastněné osoby dále. A je jedno, jestli těmito posuvníky je Lauřino dětství plné úpěnlivého volání po lásce a pozornosti rodičů nebo její dospívání se stejně hluchou ozvěnou projikovanou tentokrát do mužů, kteří jí byli nejblíž. Tím se Michal Čagánek dotýká jedněch z nejhlubších a často přehlížených témat současné společnosti, která mají daleko širší dopad, než se může na první pohled zdát.

Aby nový román Michala Čagánka Zastaveno svému čtenáři předal skutečně vše, co obsahuje, a odkryl všechno, co skrývá, nestačí ho číst jenom očima. U knih pro tzv. náročného čtenáře nic nového pod sluncem; stejně jako okamžik, kdy během čtení čtenáře najednou zasáhne pocit, jako by četl příběh svůj. Protože právě tehdy se Hledání mění na Zastaveno a Nalezeno.

Uvedení nového románu Michala Čagánka Zastaveno na knižní trh bude předcházet křest z rukou herečky paní Květy Fialové. O bližších podrobnostech vás budeme včas informovat.

Michal Čagánek, tel: 775 642 390, email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
www.prameninspirace.cz, www.maitrea.cz

Michal Čagánek
Narodil se v roce 1978 ve znamení lva v moravských Nezdenicích. Pracoval jako policista a učitel v mateřské škole, prodával knihy i biopotraviny. Nakonec se odevzdal vlastní tvorbě a tomu, co ho naplňuje – tedy tvořit a povzbuzovat k tomu také ostatní.
Je autorem básní, písní, povídek, pohádek a nejnověji také románu. Velkou inspirací se mu stalo rodné Moravské Slovácko, jak dokumentuje například čtenářsky oblíbená novela Piktogramy (2004). Své texty publikuje na internetu (Pozitivní noviny, Cesty duší…) a v regionálním tisku (Slovácký deník, Malovaný kraj.) Organizuje pravidelné literárně-hudební večery, o své zkušenosti s tvorbou se dělí na semináři Pramen inspirace.


Beletrie česká – nové knihy

Kámen a bolest Michelangela, za který byl Schulz na indexu katolické církve

Renesanční Florencie na přelomu 15. a 16. století. Doba neobyčejného společenského i uměleckého pnutí je tématem vynikajícího románu Karla Schulze, jenž vyšel až po autorově smrti. Téměř okamžitě ho pražská...

Hořkej svět Josefa Škvoreckého, svobodného muže v nesvobodném světě

Hořkej svět vyšel před 35 lety ve více než sedmdesátitisícovém nákladu v Odeonu a byl tudíž k nalezení v knihovnách rodičů, prarodičů a přátel. Svazek těchto povídek, podobně jako povídkové...

Marie Kubátová o tom, jak překročit Rubicon důchodového věku

Jak překročit Rubikon je příběh o tom, jak je pro člověka těžké překročit hranici mezi tzv. produktivním a důchodovým věkem.

Stín kapradiny Josefa Čapka mě překvapil až v letadle libozvučnou češtinou

Když jsem na gymlu měl číst tuhle knihu, skončil jsem na druhé straně. Nedalo se to. Ten romantický styl knihy byl v tak velkém protikladu s knížkami beatniků, které jsem...

Minutové hry Zeno Kaprála

Jednou ve vlaku si Zeno Kaprál řekl:  "Český rozhlas uvádí minutové hry. Nic proti tomu nemám. Naopak. Řekl jsem si, že to také zkusím. Rozsah toho útvaru vyhovuje mé lenosti...

Flétnistka. Román o praktikách fiktivního totalitního režimu s prvky satiry, mystiky i dadaistického a absurdního humoru

Všestranný tvůrce Jiří Ulrich svým psychologickým komorním thrillerem o praktikách fiktivního totalitního režimu s prvky satiry, mystiky i dadaistického a absurdního humoru Flétnistka navazuje na poetiku svého předchozího románu Stíny...

Mafie v České televizi aneb Jak zprivatizovat Českou televizi

Kniha bývalého obchodního ředitele České televize Martina Švehly s názvem „Mafie v České televizi aneb Jak zprivatizovat ČT“pojednává, jak je možné s Českou televizí, která na jakoukoli kritiku na svou...