Profilový soubor osmi povídek a novelmá charakter a platnost určujícího setkání. Setkání s nekompromisním textem, který dokáže fascinovat i odpuzovat. Pokud toužíte po souznění s protagonisty, nezbývá než sáhnout po jiné knize. Autor se svými postavami rozhodně nejedná v rukavičkách, staví je do nezáviděníhodných, absurdních a tragikomických situací, v nichž si nejenomže nevybírají, ale ani o možnostech volby neuvažují.

Jsou vrženi do „fixních“ situací: Odněkud zdálky, odněkud z palčivého horka se starý muž šeptem a přerývavě dozvídá o tom, jak s ním jeho vlastní děti zatočí, kam ho hodlají umístit (Jméno); náhlé procitnutí v hotelovém pokoji je ještě snesitelné, nemožnost odejít však naroste do rozměrů noční můry á la Roald Dahl (Návrat); chystaný rozhovor s uznávaným fotografem vypadá jako rutinní záležisot, pokud se za něj někdo jen nevydává – a pokud se ve finále z novináře nestane objekt (Zrcadlo). Z titulní novely, zarámované oblíbeným sloganem televizního zpravodajství, ční osamělost ve dvou, kdy už si lidé nemají co říci, ale dosud se jim ústa pohybují. Žádné nebezpečné vztahy – prázdné vztahy. Prostor hry je šikanován slepou cestou labyrintem, Šindelkovi hrdinové hru už vzdali, jsou sunuti z bílého na černé pole mimo svou vůli: svou fatální CHYBU dokážou leda nevědomě zopakovat.

Marek Šindelka (*1984, Polička)
je básník a prozaik. Studuje FFUK a FAMU; za básnickou prvotinu Strychnin a jiné básně mu byla r. 2006 udělena cena Jiřího Ortena. Roku 2008 vydal debutový román Chyba (nominace na cenu Josefa Škvoreckého 2009), který r. 2011 vyšel také v komiksové podobě. Soubor osmi povídek a novel Zůstaňte s námi vychází v nakladatelství Odeon.

ukázka:

Andrea je typická mladá žena mezi pětadvaceti a pětatřiceti, pohledná, inteligentní, poskládaná ze zbytků svých předchozích vztahů. Jako v nůši v sobě vleče zmrzačené, poškozené a všelijak pokroucené zvyky a vášně svých bývalých milenců, partnerů, přítelů, manželů apod., kteří se rozpadají v prach a zapomění v jakýchsi jiných, jakýchsi nových vztazích. Zajímá ji výtvarné umění, kdysi něco malovala, kdysi žila s malířem. Zajímá ji design, kdysi navrhla sadu hrnečků, nebo lžiček, nebo konví, nebo snad talířků, žila totiž s designérem. Zajímá ji literatura, kdysi psala básně, žila totiž s právníkem, kterého podváděla s básníkem. I s tím pak chvíli žila, jenže se ukázalo, že básník je neschopný infantilní blbeček, tak se začala zajímat o buddhismus, východní nauky, osvícení, cestování časem a prostorem a podobně, jenže to taky nakonec nevyšlo. Pak chvíli nevěděla co se sebou, přičemž se seznámila s jakýmsi režisérem, nebo snad kameramanem, ale mohl to být taky dost dobře fotbalista, ono je to vlastně jedno, znovu začala jíst maso, narostly jí vlasy, dodělala práva, potkala mě. No už to budou skoro čtyři roky, co jsme spolu.

A já? Moc toho není... Typický mladý muž mezi třiceti a... Je mi třicet čtyři let. Pohledný, inteligentní, vyhořelý egomaniak... Mluvící hlava. Říkám slova, platí mi za to, natáčejí mě na kameru, no jo, to jsou věci, to jen tak někdo neumí.


Beletrie česká – nové knihy

Kámen a bolest Michelangela, za který byl Schulz na indexu katolické církve

Renesanční Florencie na přelomu 15. a 16. století. Doba neobyčejného společenského i uměleckého pnutí je tématem vynikajícího románu Karla Schulze, jenž vyšel až po autorově smrti. Téměř okamžitě ho pražská...

Hořkej svět Josefa Škvoreckého, svobodného muže v nesvobodném světě

Hořkej svět vyšel před 35 lety ve více než sedmdesátitisícovém nákladu v Odeonu a byl tudíž k nalezení v knihovnách rodičů, prarodičů a přátel. Svazek těchto povídek, podobně jako povídkové...

Marie Kubátová o tom, jak překročit Rubicon důchodového věku

Jak překročit Rubikon je příběh o tom, jak je pro člověka těžké překročit hranici mezi tzv. produktivním a důchodovým věkem.

Stín kapradiny Josefa Čapka mě překvapil až v letadle libozvučnou češtinou

Když jsem na gymlu měl číst tuhle knihu, skončil jsem na druhé straně. Nedalo se to. Ten romantický styl knihy byl v tak velkém protikladu s knížkami beatniků, které jsem...

Minutové hry Zeno Kaprála

Jednou ve vlaku si Zeno Kaprál řekl:  "Český rozhlas uvádí minutové hry. Nic proti tomu nemám. Naopak. Řekl jsem si, že to také zkusím. Rozsah toho útvaru vyhovuje mé lenosti...

Flétnistka. Román o praktikách fiktivního totalitního režimu s prvky satiry, mystiky i dadaistického a absurdního humoru

Všestranný tvůrce Jiří Ulrich svým psychologickým komorním thrillerem o praktikách fiktivního totalitního režimu s prvky satiry, mystiky i dadaistického a absurdního humoru Flétnistka navazuje na poetiku svého předchozího románu Stíny...

Mafie v České televizi aneb Jak zprivatizovat Českou televizi

Kniha bývalého obchodního ředitele České televize Martina Švehly s názvem „Mafie v České televizi aneb Jak zprivatizovat ČT“pojednává, jak je možné s Českou televizí, která na jakoukoli kritiku na svou...