norsko skola

Po přestěhování do Norska jsem dostala nabídku pracovat jako učitel v sousední Fet-komuně ve venkovské škole nového typu - podle progresivního dánského modelu zvaného „Riddersand“, což znamená „škola rytířů“.
Ve srovnání s naším systémem vypadají všechny norské školní státní programy jako pro mentálně retardované. Základní škola je od 1. do 7. ročníku. Úkolem státního programu je naučit děti abecedu do 13 let a naučit je počítat, číst cenovky v obchodech.

Norská základní škola, tak jak ji znám já, je příklad úplné degradace.
Neexistuje literatura, dějiny, fyzika, chemie, biologie. Pěstuje se "přirozený povšechný rozhled“. Děti např. vědí, že 2. světová válka byla. Zatěžovat je podrobnostmi by bylo násilí na nich i jejich psychice.
Ve třídě nemůžete číst nahlas, protože je to před ostatními „hanebné“. Speciální učitel vyvede dítě na chodbu a pouze tam poslouchá, jak čte. Učitel má právo analyzovat s dětmi dva příklady z matematiky denně, pokud děti materiál nezvládnou, pokusí se jim po třech dnech znovu vysvětlit, co se naučily. Domácí úkol na týden - pět slov v angličtině nebo osm, podle uvážení dítěte.

Můj nejstarší syn studoval na běžné škole. V Norsku se proto stal zázračným dítětem. Až do 7. třídy se nic neučil - není třeba se učit.
Ve školách můžete číst oznámení: „Pokud vás rodiče požádají, abyste si udělali domácí úkol, zavolejte. Pomůžeme vám osvobodit se od takových rodičů.“
Jediným způsobem, jak trénovat paměť mého syna, byl klavír...

Neštěstí se ale stalo po šesti letech mého pobytu v Norsku. O jejich zrůdném systému Barnevernet jsem dosud nic nevěděla...

Zdroj informace je výpověď matky.


Zaujalo nás