Zakázané vzdělávání, velmi inspirativní dokument pro všechny učitele
Celosvětový projekt několka set producentů o vývoji a smyslu vzdělávání. Žádný copywrite, naopak kopírování a sdílení žádoucí!
Celosvětový projekt několka set producentů o vývoji a smyslu vzdělávání. Žádný copywrite, naopak kopírování a sdílení žádoucí!
Reforma školství směřuje k tomu, že peníze na zaplacení setrvání v té servisní třídě, budou mít ti, kdo se podřídí v zájmu stále rychlejšího zhodnocování velkých peněz.
Celý svůj život jsem strávila ve škole, na cestě do školy nebo povídáním o tom, co se dělo ve škole. Netřeba říkat, že jsem během těch let měla možnost nahlížet na reformy vzdělávání z mnoha různých úhlů. Některé reformy byly fajn. Některé nebyly moc fajn. My víme, proč děti končí se školou. Víme, proč se děti neučí.
„V naší zemi je absolutní úpadek školství. To, že máme několik soukromých škol, neznamená žádnou kvalitu. Naopak, za peníze bohatí lidé dostanou diplom. Na státní školy se nedostanou, tak jaké mají vyhlídky, to prostě není spravedlivé. Na literární akademii, kde jsem učila, každým rokem chodili hloupější studenti než předchozí roky. Já jsem musela suplovat to, co se měli naučit na střední škole. Oni nevěděli, co to je Jaltská dohoda. Mně připadají jako Marťani. Nemají žádnou minulost, nechtějí vědět o té minulosti, jen to, co se dozvídají z televize, což je úplně zkreslené. Takže možná je to úplně poprvé v české historii, kdy se nemůžeme opřít o mladou generaci.“
Na příkladu své malé vnučky Lenka Procházková deklaruje další fakt: "jak ji pak šoupnem do školy, tak nám ji vyplivnou v osmnácti a bude z ní tenhle Marťan, tak mám chuť ji učit sama. Pokud se nezmění u nás školství, tak mi to připadá, že nemáme vůbec naději.“
„Já tomuhle systému ani neříkám kapitalismus. Kapitalismus měl za první republiky svá určitá pravidla, ale tohle je bez limitu, a když si vezmete, kam se dostala církev a šlechta, kterým vzal Masaryk majetky… Oni prostě lžou i svému nejvyššímu, papežovi…“
„Oni tady chtějí znova udělat rekatolizaci,“ zdůraznila Procházková. „ Už je to i ve školství. Jestli přijmeme konkordát, bude povinné náboženství. Jako je na Slovensku. Tam je povinně volitelné, ale všichni ho volí, protože druhá je etika a tu nikdo neučí, takže je to takhle vymyšlené. Konkorda je nůž do zad české historie. To bylo kdysi za Rakouska-Uherska asi dva roky, kdy i císař pochopil, co to je a odstoupil od toho, když měl tu možnost. Jenže když to schválí parlament a podepíše prezident, je konec. To je protiústavní, ta smlouva.To je i na Slovensku, že je demokratický sekulární stát, kde nesmí mít prioritu žádná ideologie ani náboženství, a takhle to ta smlouva úplně škrtá, protože tam je, že stát bude podporovat katolickou církev. Ve školství učebnice tiskne stát a Vatikán si je píše! To nemá logiku. Slovensko vždycky bylo více méně katolické, ale ani to si nezaslouží, co se jim stalo. Je pravda, že oni jim ty majetky – tam to bylo v daleko menším – dali, objekty, a už je to rozkradený, už znova chtěj podporu státu. Konkordát by byl sňatek bez rozumu a bez lásky. Tak k čemu by byl takový sňatek, když ho nikdo nechce.“
„Všech 16 církví kromě baptistů, Svědků Jehovových a Mormonů podepsalo kolaboraci s římsko-katolickou církví. Za ošatku grošů se vlastně vzdali své suverenity. V podstatě všechno dostane katolická církev. A kdo má peníze, má moc. Já to vidím, že založí své školy. Budou tam lákat chudé děti, kterým zajistí budoucnost. A ty už budou jejich píseň zpívat. Lidi budu tak vychováváni od malička, mladý stromeček bude ohnutý.
Příští rok budeme mít výročí upálení Mistra Jana Husa. Měli bychom udělat celonárodní akci, zapálit ohně někde na námětí či na vršku. To by bylo přiznání se k tomu nejlepšímu v české historii, protože Mistr Jan stvořil duši českého národa. Masaryk stát, ale Mistr Jan tu duši, a my ji máme pořád v sobě. Duka se už dal slyšet s Halíkem, že ty oslavy nějak udělaj. Jaký oslavy? To nejsou oslavy! Že někoho upálí, to nebudu slavit. Pro ně je to oslava, oni slaví, že upálili kacíře.“
Plzeň, prosinec 2014
Dobrý den. Chtěla bych vědět, jestli můžeme nějak pomoci dětem, nebo komukoli, koho milujeme, překonat ono období nevědomosti, kterým jsme myslím prošli všichni zde přítomní, nebo je nutné, aby jím prošli sami?
Učil jsem na základní i střední škole (gymnáziu) a učím již několik let na univerzitě. Ale špatný obrázek o českém školství jsem si udělal už jako žák a student. Čím více jsem se sám vzdělával, tím méně jsem chápal omezený obzor většiny učitelů a tím více cítím potřebu zastat se kohokoli, koho chtějí vtěsnat do svých omezených svěracích kazajek.
Zvýšení DPH na 15% nesnížilo prodejnost o dvacet procent, ale dle mého až o polovinu. Byla totiž překročena míra, kterou český čtenář je ochoten dát za knihu.
Možná ani netušíte, že v Anglii trvá univerzitní studium pouze tři roky. Ve Skotsku a v Evropě trvá vysokoškolské studium čtyři nebo pět let. Ale i to se teď má změnit. V Anglii může trvat pouze dva roky.
Na dvou školách probíhá v roce 2014 pilotní projekt Výzkumného ústavu pedagogického, který testuje nasazení netbooků do výuky.
Není první, kdo propaguje myšlenky o novém uspořádání světa, kde vzdělávání hraje hlavní roli. Je ale první, který je nejvíc slyšet. Jacque Fresko (1916) je architekt, vynálezce, filosof, který nepoukazuje jen na problémy světa, ale předkládá řešení.