dubska gabriela
Gabriela Dubská (*8. 3. 1915 – †22. 8. 2003) patří k ikonám dětské ilustrace. Barevná obrázková knížka přináší průřez dílem Gabriely Dubské Děti milují její Makovou panenku, kocoura Damiána, polní žínku Evelínku, lvíčka Sunara a další postavičky z knih klasických i moderních českých autorů, které Gabriela Dubská ztvárnila s osobitým laskavým humorem a vzácným porozuměním pro svět dětské fantazie.

gabriela dubska detem

Vynikající výbor vyšel poprvé k nedožitým devadesátinám autorky. Obsahuje ilustrace nejen k Makové panence, ale také k jiným textům Václava Čtvrtka, Hany Doskočilové, Daisy Mrázkové, Pavla Šruta, Františka Nepila aj. Knížká se dá číst i prohlížet pěkně na pokračování nebo i na přeskáčku.

dubska kocour damian 2

Gabriela Dubská (*8. 3. 1915, Břeclav – †22. 8. 2003, Kosoř)
Knižní grafička a ilustrátorka, malířka, činná též v propagační grafice, kresleném a loutkovém filmu (2 filmy ČT- O makové panence a Sluneční panenka a dešťový panáček) a v oblasti uměleckého průmyslu.
Účastnila se za SNDK l. Veletrhu dětské knihy v Boloni.
Studovala Školu uměleckých řemesel v Brně (Petr Dillinger a František Süsser), pak v Paříži na L´Ecole moderne de coupe, navštěvovala Académii de la Grande Chaumiere, kde u Othona Friezse studovala malbu.
Volnou tvorbu věnovala Památníku národního písemnictví jako soubor, z něhož jí zatím uspořádali menší výstavu v Chrudimi. Doufáme, že brzy předvedou i větší část její tvorby i v Praze.
Obrazy oleje jsou ve vlastnictví rodiny a přátel.

dubska ilustrace dubska detem


dubska zviratka doskocilova 1

dubska zviratka doskocilova 2


Inspirující myšlenky...

Zbraně neposkytnou bezpečí, vlády nebudou schopny pomoci, věda nenajde odpovědi. Ta bouře bude zuřit, až všechny květy kultury budou zašlapány a všechno lidské bude v obrovském chaosu srovnáno se zemí. Takové vidění jsem měl, když jméno Napoleon nebylo ještě známé; a takové vidění mám nyní a každou hodinu je zřetelnější. Můžete říci, že se mýlím? Věk temna, který má přijít, zakryje černým příkrovem celý svět; nebude úniku, nezbudou žádná útočiště, až na ta, která jsou tak skrytá, že je nelze najít, nebo tak skromná, že nestojí za povšimnutí. A Šangri-La smí doufat, že na ně budou platit oba tyto předpoklady.
J. Hilton, Ztracený obzor