dickens vasen mezi-radky

Charlese Dickense si většinou představujeme jako starosvětského Angličana, který napsal Vánoční kolegu nebo Olivera Twista a další takové ty tlusté romány. Jenže, kdo ví jak skutečně žil, jaký byl vynikající vypravěč, jaký měl vztah k ženám, co ho na práci nejvíc bavilo a co nenáviděl.

Film Vášeň mezi řádky (v originálu Invisible Women, Neviditelná žena) nám takového Dickense představuje.
Charismatického muže plného energie, který, kromě toho, že měl manželku a deset dětí a psal své tlusté romány, zvládal být i novinářem, divadelníkem, společenským aktivistou, celebritou.
Vášně mezi řádky se ale ještě více soustředí na Nelly (Felicity Jones), inteligentní a krásnou mladou ženu, která si s Dickensem odvážně začne milostný románek, jehož důsledky si v tu chvíli ještě neumí představit. Neví, jaké to je, být milenkou ženatého muže s deseti dětmi. Ve viktoriánské Anglii je to zločin, který se trestá vyhoštěním na okraj společnosti. I když ji její milenec hmotně zajistí, nečeká ji žádná světlá budoucnost. Přestože jejich vztah byl plný lásky a vášně a přetrval až do jeho smrti, přestože se stala Dickensovou živou vodou a múzou, přesto se musela smířit s rolí „neviditelné" ženy.


Myšlenky z knih

Všeobecné státní vzdělání je pouze výtvorem, jehož účelem je vymodelovat lidi tak, aby byl jeden přesnou kopií druhého: a vzorem, podle kterého je modeluje, je ten, který vyhovuje převládající moci ve vládě, ať už je to monarcha, aristokracie, nebo většina žijící generace; úměrně tomu jak je efektivní, ustavuje despotismus nad myslí, která vede přirozenou tendencí k nadvládě nad tělem.
John Stuart Mill