Děti do knihoven. Dejte dětem šanci, aby nebyly hloupé

Vybíráme pro vás zajímavé knihy

Bylo nás pět, nezapomenutelný Poláčkův humoristický román pro děti

Bylo nás pět, nezapomenutelný Poláčkův humoristický román pro děti

Dodnes oblíbený humoristický román Karla Poláčka, popisující autorovo dětství v Rychnově nad Kněžnou, byl vydán už v roce 1946 ...

Edgar Allan  Poe. Černý kocour a jiné hororové povídky

Edgar Allan Poe. Černý kocour a jiné hororové povídky

Mistr a průkopník hororových příběhů E.A.Poe představuje to nejlepší ze své tvorby. Dokonale napsané příběhy doprovází vyjímečné ilustrace předního argentinského malíře Luise Scafatiho. "Než...

Když. Známá báseň Rudyarda Kiplinga, která vedla k zbytečné smrti jeho syna

Když. Známá báseň Rudyarda Kiplinga, která vedla k zbytečné smrti jeho syna

Rudyard Kipling (*30.12.1865 - †18.01.1936) napsal báseň "Když" (If...) pro svého syna Johna v roce 1895, jako obraz a ideál mužných vlastností statečného člověka v každodenním životním zápa...

Když na hrušce buchty zrály, dětsky bláznivá kniha pro malé čtenáře

Když na hrušce buchty zrály, dětsky bláznivá kniha pro malé čtenáře

Zdá se vám název knížky bláznivý? To je dobře. Takové věci mají děti rády. Všechny pohádkové texty nebo verše autorky připomínají různé nonsensové tituly pro děti. ...

Upalte se zbytečně jako Palach a politici vás zneužijí ve svých vyprázdněných projevech

palach jan

Pokud budu tvrdit, že součástí každé emoce je agresivita, asi neřeknu nic nového.
Denně se setkáváme s projevy vzteku, zuřivosti, afektu, ponižování, žárlivosti a fyzického násilí na lidech i přírodě. Agresivně ze sebe vypouštíme napětí, ale často ani netušíme proč.

Existuje deset přikázání v křesťanské filozofii, které si lidé vysvětlují po svém.

Např. nezabiješ, neznamená jen nezabít člověka, znamená úctu ke všemu živému na této planetě. Znamená úctu k životu jako takovému. Proto připomínky, že agresivita a násilí je u člověka přirozenou podstatou, by už neměla v normálním životě najít opodstatnění.

Hrdinstvím není hrdinská smrt, protože smrt je rychlá, hrdinstvím je hrdinský život.
Federico García Lorca (5. 6. 1898, Granada – 19. 8. 1936, zastřelen v Granadě

Bohužel s agresivitou se člověk víceméně ztotožňuje po celou svou existenci neboť vychází z hluboké biologické podstaty.
Být lepší než druhý za každou cenu se stává standardem ”slušného člověka” nejen v euroamerické společnosti. Kolik lidí obdivuje novodobé gladiátory na trávnících, na bruslích či v boxerských rukavicích. Mužné agresivní násilí dáváme dětem jako vzor. Vše začíná v rodině egoistickým prosazováním našich vizí u dětí, známkováním ve škole, soutěžemi, kde jde v naprosté většině jde o agresivní prosazení jednotlivce na úkor ostatních a končí to celoživotní agresivní honbou za pomyslným osobním úspěchem, abychom na konci života zjistili, že život jsme víceméně promarnili.

Jsme ve své většině naivní a neschopni kritického myšlení, pokud ze všech stran necháváme na nás působit primitivní reklamy na zbytečnosti, pokud uvěříme stupidním mediálním polopravdám. Nejhorší však je, pokud v nás zvítězí pocit násilí a nutnost válek, pokud nás přemůže ten nepochopitelný státní terorismus, který těží z lidské hlouposti a pudové animálnosti.

Oběť ztrácí všechnu velikost, je-li už jen parodií nebo sebevraždou. Jsou ovšem také někteří lhostejní lidé, ale lhostejnost je otřelou formou beznaděje. Kameny na staveništi leží jen zdánlivě bez ladu a skladu, je-li kdesi na staveništi jeden jediný architekt, byť jen jediný, který má v mysli katedrálu. Každý, kdo začne přemýšlet, mění se v setbu.
Antoine de Saint-Exupéry, Válečný pilot

Válka je příkladem nejhloupější agresivity směřující vůči někomu jinému. Ale existuje i agresivita směřující do nás samých.
Je to nadměrné kouření a pití alkoholu, neuvážené používání drog, což souvisí s narůstajím množstvím stresů, kterým dobrovolně podléháme a které nás ničí víc jak kouření a alkohol dohromady. Všechny tyto způsoby sebepoškozování vlastního těla jsou si rovnocenné.

Schizofrenické chování každé společnosti spočívá i v tom, že v různých oblastech bojuje proti tomu, co sama podporuje.
Bojujeme proti drogám, a přitom je legálně prodáváme a naprostá většina lidí je denně používá. Bojujeme proti násilí, a sami kriminalizujeme každý projev, s kterým si nevíme rady nebo, který vadí našim mocenským zájmům. Chceme mír ve světě a oficiálně, zcela otevřeně podporujeme válku a násilí.
Všechny tyto rozpory jsou projevy agresivity v nás a potažmo agresivity moci. Sami, aniž bychom to věděli, navádíme sebe, abychom se schizofrenně chovali. Veřejně propagujeme upalování jako hrdinské činy a vlastně sepisujeme návody pro další hrdiny – sebevrahy. Nezdá se vám podivné, že jsme četli tak málo rozumných úvah, zabývající se naší vlastní agresivitou?

Nevím, jak hluboké osobní prohry vedou lidi k tomu, aby se upalovali, ale hlavní důvod vidím v tom, že jsou duševně nemocní. A měli bychom intenzivně studovat z jakých osobních a společenských přičin nemoc, která překoná pud sebezáchovy, vzniká. Bylo by to poučné pro celou společnost. Místo toho řešíme důsledky těchto smutných činů a zneužíváme je k osobnímu či politickému prospěchu.

Nejsem proto zdaleka sám, který nevidí nic odvážného v tom, že se zapálím a uhořím, pro nějakou fikci, pro ideu.
Jsou mnohem účinnější metody, jak sdělit druhým, co na společnosti, ve které žiji, je špatně. Ale chápu, že jsou náchylní jedinci, kteří z různých příčin nevydrží napětí, které na ně přesouvá společnost a svoji nahromaděnou agresivitu použijí proti sobě. A oheň zvolili i proto, že je k tomu nezodpovědní politici a různá média dnes a denně nepřímo vyzývají.
Nedivme se, že tomu tak bylo, a bohužel i bude. A nic na tom nezmění svazácké výkřiky politiků a reportérek současných deníků: ”oslavme národního hrdinu, který za nás položil život” nebo směšné bláboly psychologů, kteří upálení chápou u Palacha, ale ne u dalších lidí. Od Palachovy smrti 19. ledna 1969 do dubna téhož roku se upálilo dalších dvacet devět lidí, kteří se k Palachovi hlásili. Kdo to dnes ví a hlavně, kdo nechce o tom mluvit?

„Známkou nezralého člověka je, že chce kvůli něčemu podstoupit vznešenou smrt, zatímco známkou zralého člověka je to, že chce kvůli něčemu v příkoří žít a postavit se proti tomu.“
Jerome David Salinger (1919 – 2010)

Každá sebevražda zdravého člověka je tím nejzbytečnějším rozhodnutím, a proto těžko lze souhlasit s názorem, který jsem přečetl na bulvárních stránkách MF Dnes.
Učitelka dějepisu Kendíková tvrdí malým dětem: "Jeho smrt ukázala, že má cenu bojovat proti porušování základních lidských práv". A kvůli tomu se paní učitelko člověk musí upálit?
Dlouhodobě pomýlený senátor Štětina pro změnu řekl Parlamentním Listům: "Je mnoho podob statečnosti. Mašínové i Palach byli hrdinové své doby."
Nepochopitelnost takových výroků a otevřená neúcta k životu samému, připomíná profesora dějepisu v Remarquově románu Na západní frontě klid, který podobně agitoval u mladých lidí o potřebě položit svůj život za svoji vlast. A všem zničil život.

"K čemu je dobré umírat dobrovolně, obětovat se pro památku, kterou po sobě chcete zanechat? Jakmile jste jednou mrtvý, využijí toho, aby vašemu činu přisuzovali slabomyslné nebo vulgární motivy. Mučedníci si musí vybrat mezi zapomenutím, posměšky nebo zneužitím. Ale pochopení nikdy!"
Albert Camus, Pád

Problémy, které nás v životě tak trápí, jsou v prvé řadě naše vlastní konstrukce, a proto je jen na nás, jak svět kolem sebe vnímáme.
Svět přívětivý je pro lidi, kteří si ho dovedou přívětivým udělat, kteří najdou odvahu hledat svoji duchovní rovnováhu. Ne všichni jsou od dětství vedeni k tomu, aby o světě samostatně přemýšleli a ne automaticky přejímali jen obraz agresivního světa, který jim denně podsouvají rodiče, škola nebo média. Změnit takový svět, jenž nám přináší bolest a trápení, znamená v prvé řadě měnit sám sebe. Nemůžete měnit něco, když sami jste změnou neprošli. Je to mnohem těžší než si spousta lidí myslí. Vyžaduje to odvahu a vytrvalost postavit se svému egu a schématu svého myšlení.

Co na Palachovu každoroční společenskou paranoiu říct?
Jen to, že způsob jak většina lidí přejímá oficiální názor Palach-hrdina, mi silně připomíná tu zvrhlejší část socialismu. Paradoxně... A tak mě napadá. Co se vlastně změnilo od doby, kdy údajně skončil socialismus v české kotlině?

Vaše názory  

# Petra Kolínská
Přesně. Sebevražda je obrazně jako vypadnutí elektrických pojistek v bytě, naše myšlení snese jenom určité psychické zatížení, čím více máme dlouhodobých problémů, tím blíže jsme k sebevraždě.
# Hana
Krásný článek, jen souhlas a přidávám Hemingwaye:
„Smrt nic neznamená… Ale život je obilné pole, vlnící se ve větru na stráni kopce. Život je sokol na obloze. Život je hliněný džbán s vodou v prachu mláceného obilí, kdy cepy vytloukají zrní a létají plevy.“ Ukázka z románu Komu zvoní hrana, Ernest Hemingway
# Rosťa
Pokud politik nebo kdokoliv oslavuje Palachovo upálení jako hrdinství, nedělá nic jiného než nabádá ostatní k násilí na sobě samých. To je dost hnusné, pokud se nemýlím. Pokud jim to tak imponuje, ať se upálí sami. Bude aspoň větší klid. Jinak ve všem souhlasím s autorem. Moc dobře napsané a zcela ojedinělý názor v médiích.
# Jirka
Velmi dobrý článek, otevírá oči všem, jen ne pomatencum a prospěchářům.
# Karolína
Pravda, upalit se umi kazdy pomateny vul, ale postavit ses bezpravi, uz vyzaduje odvahu a kus chlapa
# Lenka
Upalování - Michal Černík

Něco živého se zoufale
třepetá v plamenech ohně
Něco jako ptáče
Něco jako naděje
Rukou to chceš vytáhnout z plamenů
a ucukneš
Nenecháš se upálit pro pravdu
# Miroslav
Mám takový dojem, že článek je jediný, který jsem v poslední době četl, který jde jasně k meritu věci a nepoklonkuje idiotským názorům novinářů IDnes a podobného mediálnímu smetí. Díky MOC!
# Miloš
Lorac to řekl přesně. Hrdinstvím není hrdinská smrt, protože smrt je rychlá, hrdinstvím je hrdinský život. Měli by ho přetisknout ve všech novinách.
# Kateřina
Pravda. Taky nepochopím, jak někdo může oslavovat hloupou smrt člověka a sebevraždě říkat hrdinská smrt. Poněkud perverzní od mnoha lidí, zdá se.
# Kamil
Naprosto s panem Hermanem souhlasím. Oslavovat v médiích a ve společnosti někoho, kdo se z hlouposti upálí je podle mě společenská zrůdnost. Platí zde, co je psáno. Hrdinstvím není hrdinská smrt, protože smrt je rychlá, hrdinstvím je hrdinský život. Bojovat s neřádem vyžaduje mnohem víc odvahy, než jakákoliv zbytečná smrt. A to nemluvím o bolesti, kterou tím způsobí svým blízkým. Palach byl hloupý a my máme oslavovat hloupost a nějakou pochybnou odvahu vzít si život. proč?
# LordSnape
Ono to není tak černobílé, protože vzít si život chce hodně velikou odvahu. CHápu, že našinci se radši budou do krve "prát" na sociálních sítích anebo zalezou někam do kouta, kde budou tiše "protestovat".

Včera jsem ale náhodou četl dopis, který Palach napsal a proti čemu bojoval a docela mě mrzí, že věci, které tehdá požadoval (jako svobodu slova a zrušení cenzury) dnes buď ztrácí na významu anebo se různě překrucují či ztrácejí v zájmu blaha naší malé zaprděné zemičky....

Mrzí, mě, že je používám jako nástroj dnešních mocných, aby na sebe upozornili a druhak mě mrzí, že je považován za blázna a debila co se vlastně "jen zapálil". Vážený pane autore, měl byste Vy na to koule? Pochybuju. Radši budete citovat Bibli, že sebevražda je špatná a zakázaná.
# Kosťál Jan
Agresivní emoční projevy v kterékoliv době děsí. Ale existují mnohem klidnější emoce, které jsou děsivější. Například cynismus s jakým někteří lidé tvrdí, že žijeme ve zlém světě, ale nemůže ho přece tak vážně brát. Vždyť náš svět je civilizovaný, v něm je všechno v pořádku, ale svět, který ten náš obklopuje, je barbarský a zlý. Vždyť je to médiemi vytvořený lživý svět. Virtualita stejně jako pohádky.
Jenže kdo se proti tomu názoru vzepře, jakkoliv, slovem či skutkem, je hanlivě označen za idealistu nebo k jakékoliv jiné skupině lidíí, jež většinová společnost chápe jako dpudivou. Jinými slovy jsou to nepřízpůsobiví lidé, jak se s oblibou používá v manipulativních článcích a projevech.
# Josef
Přesně tak. Opakem blázna Palacha je Kryl, který celý život aktivoval lidi nejen proti bolševikovi, ale později i proti tzv. demokratům. Správně pochopil, že svoboda spočívá v rukou vzdělaných a moudrých lidí a ne jakékoliv sebranky, která se náhodně nebo cílvědomě dostane k moci
# Libor
Hrdinství, říká Albert Camus, nemá spočívat v tom, že člověk položí hlavu na oltář nějaké ideologie, ale jeho jádrem musí být konkrétní, poctivé hledání dobra pro sebe a pro všechny.
# John
Sartre řeší dilema mladého muže ve Francii v roce 1942, (Existencialismus je humanismus) jenž je rozpolcen mezi povinností pomoci své osamělé nemocné matce a povinností vstoupit do hnutí odporu a bojovat proti Němcům. Sartre samozřejmě míří k tomu, že na toto dilema neexistuje a priori odpověd’. Onen mladý muž musí učinit rozhodnutí, jež vzejde z propasti jeho vlastní svobody, a musí za to nést plnou zodpovědnost.
Naskýtá se cesta z tohoto dilematu: poradit tomuto mladému muži, aby řekl své matce, že se přidá k hnutí odporu, a svým přátelům z hnutí odporu, že se bude starat o svou matku, zatímco by se uchýlil na odlehlé místo a studoval...
# Karla
Velmi přesně napsáno. Hrdinstvím není hrdinská smrt, protože smrt je rychlá, hrdinstvím je hrdinský život.
Zdá se že takto jednoduše pojatou myšlenku nepochopí celá řada lidí a podle toho to vypadá. Viz názory mnoha politiků... ale i filmařů. Viz již zmíněná filmová fraška Hořící keř.
# Majka
Hořící keř je kýčovitý nesmysl, který hrubě zkreslil historii Jana Palachan a je typickou ukázkou prostituce v českém filmu. Jinak s článkem naprosto souhlasím.
# Milan
Hořící keř o životě Palacha je velmi špatný film. Šokovala mě nízká dramaturgická úroveň. Ve filmu jsou samozřejmě historické nepřesnosti, ty ale nejsou na tomto snímku to nejhorší, horší je chabá propracovanost postav. Film je povrchní, kýčovitý, manipulativní. NUDNÝ. Nezaujme. Hlavním problémem je, že mladý scénárista není schopen napsat hlouběji prokreslené postavy. S ěmito názory lzwe jen souhlasit: Vícewww.blisty.cz/art/71956.html
# Jan Poláček
Za peníze HBO vznikl o Palachovi podivný kýč, Hořící keř paní Hollandové. Navíc mě šokovalo,
že historické znalosti 30letého scénaristy jsou velmi ubohé, zvláště, když se ani nenamáhal konzultovat pamětníky, ale kdoví z čeho vůbec vycházel. Film je ve skutečnosti stejný běs, jako většina nadšených zaplacených komentářů v bulvárních médiích. Ale odpovídá atmosféře a nevzdělanosti doby.
# Milan
Kotrba to na Gacebooku řekl jasně: Palach byl zneužit k politické mobilizaci. Stejně jako v 89 Martin Šmíd. A jeho "příběh" je navíc nechutně stylizován dnes lidmi, kteří tu dobu ani nezažili a zažili jen nenávist svých rodičů k vlastním selháním v té době (souhlas s "internacionální pomocí"). Facebook Kotrba
# Jan px5
Měli bychom Jana Palacha a další tragické případy demonstrativních sebevrahů nechat konečně na pokoji a nestimulovat pud k nápodobě. Měli bychom se spíše ptát, zda kolem sebe nacházíme někoho či něco, za co bychom byli - přirozeně v krajním případě a s nadějí a odhodláním udělat vše pro dobrý konec - ochotni nasadit vlastní život. - See more at: http://www.blisty.cz/art/71825.html#sthash.oznHXRQs.dpuf
# Kamill
Strašně chci protestovat, abychom nevytvářeli z věcí, jimž dost dobře nerozumíme, přehledná a jasná klišé.... Farář Halík ve svém kázání v neděli večer v Praze proměnil Jana Palacha v svého druhu československého Krista. Prý Palachova smrt nebyla sebevražda, protože se Jan Palach "obětoval za nás za všechny".
www.blisty.cz/art/71821.html#sthash.79pMSdRA.dpuf
# Kolaman
Přesně tak jak napsal Salinger: „Známkou nezralého člověka je, že chce kvůli něčemu podstoupit vznešenou smrt, zatímco známkou zralého člověka je to, že chce kvůli něčemu v příkoří žít. ... Ostatní jsou jen kecy o hrdnství a podobné nesmysly. Hrdinství totiž není podřezat si krk a chtít být hrdina, ale aktivně se proti zlu a příkoří postavit.
# Milan
Konečně rozumně napsaný článek o Palachovi bez patosu a zybtečných oslavných keců.
# Roxy
Problém upálení Palacha je stejný jako problém statisíců zbytečně mrtvých vojáků první světové války, které ideově zmanipulovali i učitelé na školách, zatímco další idioti je vedli na jatka. My se ale budeme zabývat právě jen jejich smrtí a nebudeme přemýšlet, kdo válku vyvolal a z jakých pohnutek. Propagování nesmyslných pojmů jako je vlast, národ apod. je vždy záminkou pro velmi dobrý business se zbraněmi a nové zdroje. O nic jiného ve válce nejde. Pro bohatství jedněch umírají jak ovce milióny.
# John
Oběť ztrácí všechnu velikost, je-li už jen parodií nebo sebevraždou. Jsou ovšem také někteří lhostejní lidé, ale lhostejnost je otřelou formou beznaděje. Kameny na staveništi leží jen zdánlivě bez ladu a skladu, je-li kdesi na staveništi jeden jediný architekt, byť jen jediný, který má v mysli katedrálu. Každý, kdo začne přemýšlet, mění se v setbu.
Antoine de Saint-Exupéry: Válečný pilot
# Marek
Učitelé hlásí vzrůstající agresivitu školních dětí. No, to je mi překvapení! Copak se děti mohou lišit od svých rodičů?
# Marek
Moc trefně to napsal Antoine de Saint-Exupéry v knize Válečný pilot.
Oběť ztrácí všechnu velikost, je-li už jen parodií nebo sebevraždou. Jsou ovšem také někteří lhostejní lidé, ale lhostejnost je otřelou formou beznaděje. Kameny na staveništi leží jen zdánlivě bez ladu a skladu, je-li kdesi na staveništi jeden jediný architekt, byť jen jediný, který má v mysli katedrálu. Každý, kdo začne přemýšlet, mění se v setbu.
# Jan Ohniště
a co když Palach se vznítil sám od sebe. Jedná se o záhadný jev a mezinárodně je tento fenomén označován v angličtině zkratkou SHC (Spontaneous Human Combustion). Z roku 1692 pochází první dochovaná zpráva o bezdůvodném samohoření starší ženy v Kodani. Více podrobných zpráv je známo z 18. a 19. století, a to zejména z Anglie. Jeden takový případ zpracoval i známý Charles Dickens v románě Bleak House (Ponurý dům).
# Luděk
Smrt nemocného člověka dokáži zneužít jenom politici. Lidský hyenismus v tomto směru nemá obdoby. Zcela souhlasím. ...Hrdinstvím není hrdinská smrt, protože smrt je rychlá, hrdinstvím je hrdinský život.
# Lukáš
Možná by bylo namístě spíše ticho, jak o tom v této souvislost píše v únoru 1969 Jaroslav Seifert:
# Archa
Líbí se mi myšlenka pana Cveka, které napsal v BL: Palach se stal lacinou přikrývkou toho, proti čemu bojoval: cynické lhostejnosti a prolhanosti „elit“ tohoto národa. Bohužel na tomhle klausovském systému zlodějiny kryté „odkazem Palacha“ parazitoval i nejeden z bývalých disidentů, peníze mají prostě velkou moc. Přidávali se i lidé, jako je Daniel Landa, tedy vlastně fašisté.www.blisty.cz/art/67441.html
# Pavelka
Já myslím, že je to velmi důležitá věc, když někdo tak umře. To je věta, která mě pod louhé době usadila v křesle a nemohl jsem nějakou dobu nic říct. Takovou zrůdnost, když s tak patetickou hrdostí řekne Albrightová, jen dokazuje jak morálně pokleslý je to člověk. Váš článek mi proto mluví z duše.
# Konstantin
Život je velký dar, který se ma využít tím, že ho žijeme. Je ale pravda, že každý má právo s ním naložit, jak uzná za vhodné. Politické zneužití Palacha za komunismus i po roce 89 je však hyenismus a ukázka primitivního uvažování politiků a jejich nohsledů.
# Rudolf
Zklamání mi přinesl film Hořící keř, který je sice na mnohem vyšší úrovni jak patetické Lidice, ale řeší převážně zneužití faktu upálení pro politické účely. Neřeší zbytečnost podobných sebeobětování z lidského hlediska. Ale jako film, scénář, režie je spíš nadprůměrný i když těch emocí je tam víc než dost. Přesně šité na tv diváka u misky s brambůrkama. HBO, tak co chcete. Líbí se mi název článku: Upalte se zbytečně jako Palach a politici vás zařadí do svého portfolia. Ten vše vystihuje a o tom měl film být.
# Bolek
Žádný politik zřejmě ani netuší, co je bolest matky upáleného člověka. Kdyby to cítil nemohl by se postavit na tribunu a kecat hovadiny. Normální člověk to nedokáže, ale politici jo
# Pavel Koutný
Je pravda, že žijeme v šílené džungli. Ale i přes všechen ten lidský hnůj, který na sebe kydáme nebo se v něm musíme brodit je štěstí být na tomto světě. Kdo oslavuje smrt člověka kvůli tak prázdným pojmům jako je národ, vlast, hrdinství apod. zdaleka ještě nedozrál a musí se hodně učit. No a těch lidí není zrovna málo
# Alena Packová
Smrt mladého člověka je tragédie, ať už se stane jakkoliv. Sebevražda člověka, který chce zachránit národ svým upálením, je slušně řečeno hloupost. Nejenže způsobí velkou bolest svým blízkým, ale nakonec jeho čin je sprostě zneužitý lidmi ve jejich prospěch. Pokud ale někdo o tom dokonce učí malé děti ve škole a vyzdvihuje takový čin jako hrdinství, pak je to přinejmenším trestuhodné.
# Kex
Palach pro mne není hrdina,ale blázen.
Tento způsob protestu může podstoupit pouze člověk,který to v hlavě nemá v pořádku.
# Polák
K tomu není co dodat. Politický hyenismus nezná hranic a je bezcitný k utrpení lidí. Svatá pravda řečená v tom článku.
# HonzaK
Myslím si, že Palach byl čestný a citlivý kluk, který už to prostě nemohl vydržet. Tu nepřestávající a stupňující se záplavu lží a nenávistných pomluv, na kterou nešlo odpovědět. A udělal, co si myslel, že musí udělat. Stejně jako jindy a jinak parašutisté, kteří provedli atentát na Heydricha, přestože věděli, že jdou na jistou smrt. Tehdy byla důsledkem smrt jejich blízkých, mučení a smrt ilegálních spolupracovníků s celými rodinami.
# Patrik
Propagace politiků a politiky pomocí mýtů a polopravd je součástí našeho světa už dlouho. Jsem rád, že někdo na podobnou zrůdnost jasně poukázal a pojmenoval ji. Zdůrazněná věta: „Známkou nezralého člověka je, že chce kvůli něčemu podstoupit vznešenou smrt, zatímco známkou zralého člověka je to, že chce kvůli něčemu v příkoří žít.“ je skutečně na místě.
# Janko
Výbor pro kulturu zastupitelstva hlavního města schválil 18. ledna 2012 záměr výstavby pomníku Jana Palacha, respektive sousoší Johna Hejduka na Alšově nábřeží v Praze. Jak uvedl předseda výboru Ondřej Pecha, sousoší představují dvě šestimetrové plastiky zobrazující dvě postavy.

Světlou postavu – syna „světlonoše“, a tmavou – úděsem trpící matku. Sám autor pojmenoval monumentální abstraktní dílo, které bylo vystaveno na Pražském hradě v roce 1991, jako Dům sebevraha a Dům matky sebevraha. Hejduk věnoval plastiky, tedy jejich návrh, Československé republice a Praze.
# zuzi
Existuje mnoho každodenních hrdinství všedních dnů těch, kteří musí svou káru táhnout dál a nevykašlou se na to. Nebo těch co takzvanou "charitu" konají celoživotně a považují pomoc druhému za něco zcela samozřejmého a neobtěžujícího. Mnoho lidí však slyší na velká gesta, velké ohně, velký humbuk. Život je však někde jinde.
# Majka
Na zprávu o tom, že její syn se upálil, byla Libuše Palachová upozorněna ve vlaku ze Všetat do Neratovic, kde pracovala jako prodavačka v nádražním kiosku. Musela být hospitalizována a do smrti (ze Všetat brzy odešla a zemřela v roce 1980) byla v péči psychiatrů.
# Jano
Jan Palach se dvakrát (1967 a 1968) účastnil brigády v Sovětském svazu - zemi, kterou měl rád. Byl zde šokován primitivními podmínkami, které panovaly při stavebních pracích (dlouhá pracovní doba, špatné jídlo, absence základních nástrojů jako vodováha nebo kolečko). Pouhé čtyři dny po jeho návratu zpět do Československa, byla země obsazena sovětskými vojsky. Mohl být jeho čin výsledkem jakési deziluze?

Mladý, psychicky labilní člověk zklamaný v lásce, nebo - jako v tomto případě - zklamaný ve svých představách o svém ideálu, Sovětském Svazu, nepotřebuje mnoho, aby vyskočil z okna nebo se polil benzinem. V moderní společnosti se podobné nemoci léčí použitím psychofarmak. Na neštěstí koncem šedesátých let tato možnost v socialistickém Československu nebyla. V době dnešních léčebných metod by pacient po požití pilulky Prozacu asi jel druhý den znovu na brigádu do Sovětského Svazu.
# Ladislav
Jan Palach byl popsán ve dnech předcházejících jeho činu jako člověk trpící depresí. Deprese není normální stav. Byl to čin psychicky nemocného člověka. Upřímně lituji zmařeného mladého života.

Jan Palach podle svých vlastních slov nechtěl zemřít, pouze chtěl veřejnost upozornit na stav, ve kterém se ocitla, a probudit ji k odporu proti postupující normalizaci.
# Miroslav Kubesa
Když slyším ty naše politické hlupáky, jak žvaní o hrdinství Palacha, jsem opravdu rád za každý takový článek, který lidem otevírá oči. Díky ještě jednou, skvěle napsaný.
# K22
Název článku to řekl všechno. Taky naprosto nechápu jak někdo může toho člověka ještě oslavovat jako hrdinu. Svět pitomců je nekonečný. Líbí se mi uvedený citát, který vystihuje naši zvrácenost v uvažování: „Známkou nezralého člověka je, že chce kvůli něčemu podstoupit vznešenou smrt, zatímco známkou zralého člověka je to, že chce kvůli něčemu v příkoří žít.“ Jsme asi nezraly národ, pokud si většina přeje Palacha jako hrdinu.

You have no rights to post comments

Než si knihu půjčíte z knihovny a začnete číst...

Pier Paolo Pasolini: Zuřivý vzdor člověka, jehož deformuje moc

Pier Paolo Pasolini: Zuřivý vzdor člověka, jehož deformuje moc

Korzárské spisy a Luteránské listy je 21 esejů, které jsou zuřivým křikem smutné zraněné duše. Jsou výrazem dilemat levicového intelekt...

Co má přimět českého čtenáře ke čtení…Daniel Stein, Překladatel!

Co má přimět českého čtenáře ke čtení…Daniel Stein, Překladatel!

Ano, dozajista by mě opravdu zajímalo, co přiměje našeho občánka, aby si zakoupil či zapůjčil v knihovně zcela novou knihu, kterou mám ...

Coelho a Jedenáct minut, červená knihovna aneb jak se stát napravenou prostitukou

Coelho a Jedenáct minut, červená knihovna aneb jak se stát napravenou prostitukou

Čo tým chcel autor proboha povedať?  Pred pár dňami som dočítala “Jedenáct minut” od Paula Coelha. Dumám a dumám: Dôvody, spôsoby...

Hanuman. Nadčasové podobenství geniálního Svatopluka Čecha o lidském světě

Hanuman. Nadčasové podobenství geniálního Svatopluka Čecha o lidském světě

Od doby, kdy lidé zaznamenávali své myšlenky pomocí písma, se názory na chování společnosti, jedince i davu nezměnily. Jsou až podezřel...

Básně Michala Černíka. Můj život je srozumitelný, ať budu kdekoliv

Básně Michala Černíka. Můj život je srozumitelný, ať budu kdekoliv

Michal Černík je znám jako autor dětských knížek. A to převažně úspěšných knih. Vydal jich přes dvě desítky knih pro děti (říkadla, ver...

Sedm ohňů k Nahanni – dobrodružství na kanadské řece

Sedm ohňů k Nahanni – dobrodružství na kanadské řece

Věhlas řeky Nahani v kanadských Nothwest Territorries je dnes rozšířen po celém světě a přitahuje mnoho dobrodružných duší...

Škoda, že tu nejsi se mnou, strhující román z dnešní Anglie

Škoda, že tu nejsi se mnou, strhující román z dnešní Anglie

Nejnovější román Grahama Swifta, jednoho z předních britských romanopisců současnosti. Stejně jako v jiných Swiftových prózách tu hraje...

Archeus – kousek radostné vědy o trpaslících Václava Cílka

Archeus – kousek radostné vědy o trpaslících Václava Cílka

Základem knihy Archeus je dlouhá stať o trpaslících, jejich druzích, národohospodářském významu a obecně o záležitostech ukrytých v zem...

Jakub Deml. Korespondence. Vzpomínky na Josefa Floriana

Jakub Deml. Korespondence. Vzpomínky na Josefa Floriana

Pátý svazek edice Korespondence poprvé představuje rozsáhlý rukopis Jakuba Demla z let 1950–1951, kdy jeho práce nesměly vycházet. Ztvá...

Čas hříchů a naděje Ivana Kopeckého. Hrabalovský román z časů pominuté doby

Čas hříchů a naděje Ivana Kopeckého. Hrabalovský román z časů pominuté doby

Ve svém Čase hříchů Ivan Kopecký napsal vynikající kroniku života v jihočeském městečku začátkem padesátých let. Kdybych chtěl shrnout...

Tahle větev se nezlomí napsal James Wright, ten, který opracovává naději

Tahle větev se nezlomí napsal James Wright, ten, který opracovává naději

Wright znamená v angličtině řemeslník. Toto nenápadné slůvko bývá často součástí adjektivních složenin: wheelwright je například kolář...

Gončarov – Zbytečný Oblomov – Lišnyj čelověk

Gončarov – Zbytečný Oblomov – Lišnyj čelověk

Oblomov, nejznámější dílo Ivana Alexandroviče Gončarova (1812 – 1891), podle kterého natočil vynikající film Nikita Michalkov, ale také...

Člověk se stal soudcem. --- „Ještě slovo,“ zavolal na něho majestátní lev, „než vyneseš rozsudek! Podle jakého pravidla, člověče, chceš určit naši cenu?“ --- „Podle jakého pravidla? Bezpochyby,“ odpověděl člověk, „podle stupně, v jakém jste mi více nebo méně užiteční.“ --- „Znamenitě!“ odpověděl uražený lev. „Jak hluboko bych pak musil stát pod oslem! Ty nemůžeš být naším soudcem, člověče! Opusť shromáždění!“
Gotthold Ephraim Lessing, Bajky

S dětmi do knihovny. Dejte jim šanci, aby uměly česky a nebyly hloupé

Písničky bez muziky Emanuela Frynty s ilustracemi Markéty Prachatické

Písničky bez muziky Emanuela Frynty s ilustracemi Markéty Prachatické

  V nenápadné knížce Emanuela Frynty, která poprvé vyšla až dlouho po autorově smrti, se skrývají notoricky známé nonsensové verš...

Rybáři a hastrmani, poťouchlé příběhy vodnické rodiny

Rybáři a hastrmani, poťouchlé příběhy vodnické rodiny

Zábavná knížka velehumorných příběhů docela obyčejné hastrmanské rodiny Zeleňákových. Dočtete se o tom, jak se vodnický kluk Dušan zami...

Josífkův pekelný týden. Další z úspěšné série Daniley Krolupperové pro malé děti

Josífkův pekelný týden. Další z úspěšné série Daniley Krolupperové pro malé děti

Josífek o něco povyrostl a taky se malinko odnaučil lhát. Ale jeho život je plný nespravedlnosti – musí uklízet po malé sestřičce, učit...

Bestseller Muži, kteří nenávidí ženy jako komiks

Bestseller Muži, kteří nenávidí ženy jako komiks

Dalo by se už užít označení legendární trilogie Milénium Stiega Larssona, která dobyla krátce po svém vydání svět, získala novou podobu...

Alchymista se opravdu narodil před sto lety

Alchymista se opravdu narodil před sto lety

Nikolas Flamel se stal strážcem mocné knihy mága Abraháma, díky které je schopen vařit pravidelně každý měsíc elixír života nebo ...

Velká kniha příběhů pro 21. století, antologie nejlepších povídek anglosaské literatury

Velká kniha příběhů pro 21. století, antologie nejlepších povídek anglosaské literatury

Pro všechny, které zajímá, kam se posouvají hranice fantazie a kam vůbec směřuje anglosaská povídková tvorba posledních let. Sestavili ...

Chytrému napověz – kniha devatero pohádek o původu řemesel

Chytrému napověz – kniha devatero pohádek o původu řemesel

Pohádky o původu tradičních řemesel od autorky Krkonošské pohádky. Dozvíte se, jak si džbán vysloužil ucho, odkud se na světě vzala dra...

Kája Saudek, monografie

Kája Saudek, monografie

Nakladatelství Arbor vitae připravuje dotisk  monografie Káji Saudka, které v roce 2009 vyšlo cca tisíc kusů. ...

Carl Sandburg a jeho světové Pohádky z bramborových řádků s Pacovskou a Skálou

Carl Sandburg a jeho světové Pohádky z bramborových řádků s Pacovskou a Skálou

První kniha těchto jedinečných pohádek vyšla Carlu Sandburgovi v roce 1922. Sandburg je prý psal pro své tři dcery. A pak si vědomě sta...