Děti do knihoven. Dejte dětem šanci, aby nebyly hloupé

A+ A A-

Už se nebojím tmy namaloval ilustrátor plzeňských pohádek

ImagePlzeňský kreslíř a tvůrce komiksů Vhrsti si na české scéně vydobyl zvláštní pozici. Na rozdíl od Gruse, Kopřivy a dalších představitelů tzv. Generace 0, ale i od Rudiše se Švejdíkem nebo kolektivu Monstrkabaret Freda Brunolda pramálo usiluje o sofistikovanost či intelektuálnost projevu, vyhýbá se jakýmkoli trendům a razí si svou cestu. Jeho styl je průzračně jednoduchý, dominují mu zářivé barvy, nekomplikované tvary a veselá nálada.

V roce 2006 Vhrsti ilustroval knihu Dva tucty plzeňských pohádek a pověstí, nyní přichází s autorskou publikací Už se nebojím tmy – tu určil dětem. Na ploše padesáti celobarevných stran vypráví o malém Štěpánovi a jeho plyšovém medvídkovi Bartolomějovi, kteří se bojí noční tmy, jež z obyčejných věcí dělá děsivé přízraky.
Na užitých obrazovo-textově narativních postupech je znát nejen autorova zkušenost s komiksem, ale i s volnočasovými hříčkami, které produkuje pro tiskoviny. Neomezuje se totiž na prostou ilustraci novely, ale pohrává si i se vzájemnou dynamickou spoluprací obrazu nebo designu stránky s textem: např. první text, kde se malý hrdina svěřuje se svým strachem ze tmy, tone na černé dvojstránce. Koncepčně Vhrsti řeší i poměr jednotlivých stran k sobě navzájem: první strašidelný přízrak kostlivce na Štěpána sahá pazourou z protilehlé stránky.

tma400.jpg

Největším Vhrstiho fíglem je ale edukativní využití obrazové paměti čtenáře, když prvky užitými ke konci knihy odkazuje k spřízněným prvkům použitým v úvodu: všechny viditelné přízraky – kostlivec, chobotnice, upír z obrazu a stíny duchů se ukážou být obyčejnými věcmi stejných tvarů, konkrétně lampou, pokojovou kytkou, zátiším s vázou a hrou světel dopadajících na stěnu pokoje.

Malému hrdinovi toto tajemství odhalí sama tma ve svém království. Tam se Štěpán dostane na létající posteli, jako ve správné pohádce s prvky mýtu. Iniciační sdělení je pak takové, že tma na světě není proto, aby strašila malé děti, ale „aby se vám dobře usínalo, aby si vaše oči odpočinuly a aby se celý svět večer po celodenním shonu zklidnil“.

Vhrsti | UŽ SE NEBOJÍM TMY | Praha : Mladá  fronta, 2007 | 52 stran
Pohádkový příběh pro nejmenší s vynikajícími ilustracemi. Autor v této dětské knize předkládá aktuální a originálně zpracovanou variaci na téma strašidel a boje se strachem…
Příběh o malém Štěpánovi a jeho plyšovém medvídkovi Bartolomějovi, ale hlavně o tom, co se skrývá ve tmě a o tom, co z věcí všedních a obyčejných dělá děsivé a hrůzostrašné. O kostlivci, který Štěpánovi leze každou noc oknem do pokoje, o nebezpečné chobotnici, upírovi z obrazu nebo o tmě, která utíká ze skříně, kdykoliv ji otevřete, neznámo kam.

Za pozornost stojí i jeho internetové stránky   http://www.vhrsti.cz/

OBRAŤE LIST A ČTĚTE DÁL... Vhrsti

You have no rights to post comments

První čtení – Už jste četli?

  • 1
  • 2
  • 3
Prev Next
Listopadová pohádka, jedna z nejhezčích pro malé čtenáře
Cvrček houslista naučí malé děti být malými čtenáři
Všichni píšou o zvířátkách – kreativní první čtení
Přes tři oceány. První čtení s legendami dětské knihy Jiřím Havlem a Karlem Frantou
Zmizelá škola, další skvělá knížka pro prvňáčka
Kotě z Kocourkova, Čtvrtkova knížka pro první čtení
Pan Sova. Po Kvaku a Žbluňkovi další vynikající kniha Arnolfa Lobela pro malé děti
Josífkův pekelný týden. Další z úspěšné série Daniley Krolupperové pro malé děti
Pes nám spadla, mimořádně hravé básničky Miloše Kratochvíla pro malé děti
Zákeřné keře, překvapivá pohádka pro nejmenší čtenáře
Iva Hercíková napsala populární pohádky o štěnátku
Okno do komína – kniha pro prvňáčka se nedá koupit
Krtkův rok od jara do zimy. Leporela pro nejmenší
Tři moc povedené knížky pro děti od dvou do pěti let
Hovorníček. První čtení pro děti, které chtějí hezky mluvit
Dášenka a Pumprlík. Slavná knížka pro začínající čtenáře i předčítání
Modrý Poťouch, Rozkmotřídla, Hádkonoši, Lakomidlové a další strašidelná havěť
Hloupežníci Miloše Kratochvíla učí děti číst a myslet, aby pochopily, co je slušnost