sekora-hura-za-zdendou-ilustrace

V roce 1960 vydal Ondřej Sekora knížku o šikovném Zdeňkovi. Je určena malým dětem a oslovuje je světem důvěrně známým z mateřských školek. Zdenda má spoustu nápadů a navádí tak děti k následování. Navíc Zdenda zvítězil v závodech tříkolek!

sekora-hura-za-zdendou

Povedená knížka byla velmi oblíbená u děti po dlouhou dobu. Je ale zajímavé, že česky vyšla pouze 2x a to v roce 1960, ještě za autorova života v nákladu 30tis. výtisků a pak v roce 1976 v nákladu 74tis. výtisků, samozřejmě s původními ilustracemi Ondřeje Sekory.

sekora-hura-za-zdendou-2

Knížka v roce 2017 vyšla v ruštině s ilustracemi Valerije Ivanoviče Jurlova, v překladu Valentina Feodosijeviče Kločko. Vydalo moskevské nakladatelství Eksmo, 2017.
Česká dětská kniha ve světě. Nejvíc překládané knížky

Inspirující myšlenky...

Chomský zmiňuje obrovské množství kapitálu, který je investovaný do reklamy a marketingu a „doma“ se užívá především k udržení konzumní společnosti. Před několika lety si „markeťáci“ uvědomili, že nezasahují velkou část společnosti. Protože nemá peníze - děti. A tak bylo vynaloženo spousta úsilí a přemýšlení jak vyvinout propagandu zamířenou na děti. Aby otravovali a škemrali u svých rodičů. Tahle disciplína aplikované psychologie, anglicky „nagging“ se nyní již vyučuje jako předmět na vysokých školách. Tady má Noam výborný vhled, že reklama podvrací trh. Neboť podle teorií ekonomie je trh založený na informovaných spotřebitelích, kteří dělají racionální rozhodnutí. Ale když se podíváme na televizní reklamy, jsou udělané tak, aby vytvořily neinformované spotřebitele dělající nerozumná rozhodnutí. To samé se děje ve volbách, které stojí na PR průmyslu (mluví o USA, analýza dalších států by byla velice zajímavá). Ten se rozhodně nesnaží vytvořit dobře informované voliče dělající rozumová rozhodnutí. Stejné techniky, které se používají k podlomení trhu, se používají k podlomení demokracie.
Noam Chomsky a Andre Vltchek, On western terrorism