misa130.jpgPůjdete také letos poprvé do školy jako malý Míša? Tak to vás jistě budou zajímat jeho malá i velká dobrodružství. Kdo je to vlastně tajemný Brehule - strašidlo, nebo něco docela jiného?

Co se přihodilo na výstavě starých hraček v muzeu?
A kdo upustil do sněhu cínového vojáčka na koni?
Je to všechno pořádně zamotané, ale naštěstí je tu Míšova babička, a ta si ví rady vždycky!

KNIHA JAK VYŠITÁ PRO PRVNÍ ČTENÍ

Eduard Petiška | Míšovo tajemství | Ilustrovala Helena Zmatlíková
vyd. Eudromedia Group – Knižní klub, 2008 (2. vyd., 1. vyd. 1984 Albatros

UKÁZKA Z KNIHY

misa300.jpgAlenka dopsala úkol a odešla k Barborce. Barborka půjde letos také poprvé do školy. Jako Míša. Maminka je na nákupu. Míša by mohl jít k Přemkovi. Přemek je jeho kamarád. Ale raději zůstane s babičkou doma.
„Tak jsme sami,“ řekne babičce a má z toho radost. S babičkou si má Míša vždycky co vyprávět.
„Povídej, Míšo, co je nového?“ zeptá se babička.
„Přemek potkal na ulici psa, pohladil ho, a pes ho kousnul,“ řekne Míša.
Chvíli si s babičkou povídají o psech. O hodných i o těch, co koušou. Jenže nikdy nevíš, který je hodný a který kousne.
„A Břehule se pořád schovává…“
Hrát si na medvěda je tajemství, ale Břehule je ještě větší tajemství.-
Tohle tajemství se týká domu, kde nikdo nebydlí. Opravdu nikdo? Ve starém domě je krám a má přes výkladní skříň staženou rezavou roletu. Vedle výkladní skříně jsou dveře do krámu a před nimi je mříž. Na rezavé roletě se dá přečíst oprýskaný nápis:

Josef Brehule

Co je na roletě napsáno, vědí ti, kdo umějí číst, i ti, kdo se číst ještě nenaučili.
Okolo krámu chodívá do školky Míša s maminkou.
„Mami, počkej,“ prosí Míša. Dívá se mříží do krámu. Sklo ve dveřích za mříží je rozbité a uvnitř v krámě je tma. V té tmě je schovaný Brehule. Váša prý ho viděl.
„A jak vypadal?“
„Jak? Jako strašidlo,“ povídal Váša.
„Může se strašidlo jmenovat Brehule?“ zeptá se Míša babičky.
„Proč ne? Ale pan Brehule nevypadal jako strašidlo. Už jsem ti říkala, že jsem ho znala.“
„Povídej mi o něm.“ Když babička přijede na návštěvu, musí znovu a znovu vyprávět. Jak pan Brehule vypadal, jaké měl na bradě vousy a co v krámě prodával. Hřebíky, šroubky, kleště, roury ke kamnům, ale také hračky, malé panenky a pistolky.
„A co ještě?“
„Co ještě?“ vzpomíná babička, „hrábě a konve.“
„A ještě.“
„Ještě kuličky,“ řekne babička.
Tak a teď je to všechno.
„Třeba tam v krámě něco zůstalo,“ zatouží Míša.
„I nezůstalo. Ledaže tam běhají myši.“
To snad ani není možné, aby tam nic nezůstalo, myslí si Míša. V té tmě musí něco být.

Inspirující myšlenky...

Ano, takový byl můj úděl už od dětství! Hluboce jsem vnímal dobro a zlo. Nikdo mě nelaskal, všichni mě uráželi. Zrodila se ve mně pomstychtivost. Byl jsem smutný, ostatní děti byly veselé a žvatlavé. Cítil jsem se nad ně povýšen, ale všichni mě ponižovali. Začal jsem závidět. Rád bych byl miloval celý svět, ale nikdo mě nepochopil – naučil jsem se nenávidět. Mé bezbarvé mládí uplynulo v zápolení s vlastním nitrem i se světem. Své nejlepší city jsem ze strachu před výsměchem pochoval v hlubinách srdce a tam odumřely. Když jsem dobře poznal svět a páky společnosti, stal jsem se mistrem ve vědě života, ale viděl jsem, jak jsou jiní šťastní bez umění a využívají zadarmo těch výhod, o které já jsem tak úporně bojoval. A tu se v mých prsou zrodilo zoufalství. Stal jsem se mravním mrzákem. Jestli se vám zdá moje zpověď směšná – prosím, smějte se. Ujišťuji vás, že mě to ani dost málo nebude mrzet.
Lermontov, Hrdina naší doby