e_knihyMyslím, že v Česku budou zanedlouho chodit žáci do školy ne s tunou knížek na zádech, ale s malou čtečkou knih, kde bude úplně všechno. Čtečky knih už dnes nejsou vzácností a na trhu je jich už několik, bohužel jejich cena je zatím neúnosná. Je to tím, že není společenská snaha je propagovat stejně jako mobily.

Čtečky a školní eknihy na Taiwanu do škol
Nicméně čtečky ve školách, to není až tak fantazie budoucnosti. Taiwanské ministerstvo školství má v plánu nasadit čtečky elektronických knih do škol už v nejbližších letech. Cílem je nejen propagace čtení knih u dětí, ale také zefektivnění výuky. Nákup čteček je částí pětiletého plánu rozšíření informačních technologií do škol s rozpočtem 1,5 miliardy amerických dolarů.

To, že to u nás zatím zavání scifi, je především politikou Ministerstva školství,
kde většina úředníků ani netuší, co děje ve světě elektronických knih. Jejich technickým vrcholem jsou emaily a to ještě s problémy. Vím, o čem píšu )) Takže jak by někoho z nich mohlo napadanout začít připravovat kompletní plán na zefektivnění českého školství, kde ještě dnes není řádně zabezpečena efektivní výuka dětí na PC, zatímco tabulky MŠ říkají opak. Jen zkuste jít do základní školy a zjistit jaká je technická vyspělost učitelů na počítačích. Velmi často jsou na tom malé děti líp, jak ti, co je učí.
MŠ ale problém smete ze stolu tím, že nemá peníze na kvalifikované učitele. Černá díra uřednického myšlení se rovná stavu nula. Neumíme být ve vzdělávání dobrými managery, neumíme motivovat učitelé k novým a efektivnějším metodám, neumíme být vizionáři a hlavně velkmi rychle v dospělosti přestáváme být kreativní a stávame se byrokratickými. To je to nejhorší poznání v posledních 20 letech, kdy se očekávalo mnohem výrazněnší podzvednutí vzdělávácího systemů jako takového.
 Jsme opravdu smutný národ, kde slovo smutný bude za chvíli nahrazeno slovem hloupý nebo ubohý.

Stát, který nemá hlavní prioritu vzdělávání, se jinou cestou snaží o vlastní vyhlazení.
Prof. Macháček

Vývoj ale naštěstí nezastaví nezájem státu o vzdělávání.  Během několika let se rozroste využívání e-knih natolik, že malá elektronická čtečka bude v kabelce každé ženy, školáka i studenta. Multimediální čtečky budou umět pracovat s textem, obrázky, audiem a videem. Napojeni budete přes internet přímo na databáze různě zaměřených knihoven. Za minimální roční poplatek budeme si moci kdekoliv a kdykoliv půjčit jakoukoliv digitalizovanou knihu.
Knihovny to ještě netuší, ale čekají je velké změny v chápání smyslu instituce Knihovna. Jejich budoucnost je totiž hlavně v nabídce digitalizovaných informací. Pokud to ale nepochopí zaniknouu a nahradí je jiné instituce. Smutná je jen jedna věc. Kolik lidí bude v budoucnu skutečně číst a ne papouškovat obsahy knih, kolik lidí bude čtečky využívat k sebevzdělávání a ne jenim k zábavě. Ale to na čtečkách rozhodně nazávisí.

Co umí čtečky knih už dnes?
* Bývají velké jako klasická knížka
* Mají USB port
* Lze do nich vkládat paměťové karty
* Zobrazují kromě jiných souborů také dokumenty PDF
* Přehrávají mp3
* V menu je k dispozici celá knihovna, kde přehledně vidíte až několik tisíc knih, ketré ve čtečce můžete mít nahrané.

Ale žádnou nostalgii po tištěných knihách nečekejme. Koneckonců kdo si po 20 letech si ještě vzpomene na klasické telefony, když mobil má v kapse úplně každý.