Vzdělaní hledají způsob. Nevzdělaní hledají důvod. F.V.

A+ A A-

Nejstupidnější plakáty na podporu čtenářství aneb kde udělali soudruzi z NDR chybu

skip plakaty podpora ctenarstvi 1

Z vlastní zkušenosti vím, že způsob výchovy dětí do cca 15 let, zcela ovlivní jejich další život. Podle chování dospělých lze dost přesně dosledovat  jaké měli  dětství. Vedle důležitého psychosexuálního vývoje, které velmi dobře rozebírá např. Freud, je tady i rozvoj estetického i vizuálního cítění, které postupně formuje vztah dítěte ke kýči.

Ilustrace v knížkách i na knížkách a dnes i v elektronických médiích mají na estetické vnímání děti enormní vliv.
Zcela jistě se na to  v  zápalu businessu zapomíná. Stačí se jen podívat na upadající úroveň  knih Albatrosu za posledních 50 let. A to je ještě nakladatelství, které hojně vydává kvalitní knihy pro děti, vzniklé před rokem 1989. Nakladatelství jako Librex, Egmont, Fragment etc. jsou na tom podstatně hůř, spíš bych řekl, že jsou v mnoha směrech propagátory všemožného ilustračního i obsahového blivajzu.

To samozřejmě platí i pro obálky knih, které jsou v naprosté většině buď primitivně popisné, aby pochopil i člověk s velmi dlouhým vedením nebo pro jistotu neříkají o knize vůbec nic. O nápadech se tady nedá skoro mluvit.
Grafický design knih a obalů se dříve dělal s plnou vážností týdny, dnes má být hotový za hodiny. A podle toho je často na úrovni "Grafický design pro samouky za týden". Naštěstí ještě pořád existují výjimky, i když je jich mnohem méně jak před 25 lety. O kvalitní grafiky prostě není zájem a skoro nikdo na ně nechce dát peníze. A tak špičkový grafik má co dělat, aby se uživil, jak si nedávno posteskl v jednom rozhovoru grafický designér Martin Pecina , který patří v Česku k nejlepším.

Nezájem o kvalitní knižní grafiku a ilustraci, ať už z hloupé nedovzdělanosti, nedostatku peněz nebo kombinací obého, vede pak k mnoha excesům:

skip plakaty podpora ctenarstvi 2

ČTU, OPRAVDU VYPEČENÁ SNŮŠKA PLAKÁTŮ, KTERÉ ROZUMNÝ ČLOVĚK NEPOCHOPÍ
Plakáty měly promlouvat k mládeži, aby četla. Za tím účelem schválil SKIP knihovníků ČR hned několik plakátů. Zrůdnost celého projektu je ale zřejmá každému, kdo plakáty viděl a vybrané knihy četl. Nejenže obálka knihy na plakátech nemá s obsahem vůbec nic společného, ale naopak celé dílo světového autora ponižuje na úroveň braku. Pokud by to vymyslela reklamní agentury na prodej jogurtů, mávl bych rukou. Ty mají tvorbu zrůdností v popisu práce. Pokud ale celý projekt podpoří sdružení knihovníků ČR, je třeba se divit a nahlas. Je velmi naivní propagovat zohyzdněné knihy a čtení stejně jako sprejovou  šlehačku a čekat, že dnešní nečtoucí mládež nadsázku pochopí.

zlata stuha plakaty

ZLATÁ STUHA JE BOHUDÍK O DOBRÝCH KNIHÁCH PRO DĚTI A NE O NEJLEPŠÍCH CUKRÁRNÁCH, JAK SI MYSLÍ POMÝLENÝ GRAFIK
Pokud se na plakátech a tiskovinách, propagující nejlepší knihy pro děti, zobrazuje typicky konzumně pokleslé symboly a srovnává chuť na knihy s nezdravým jídlem či šnůrkami do bot, pak spolu s klasikem můžeme říct, něco shnilého je cítit v hlavách organizátorů. Nechápu jak od počátku nezajímavý nápad mohla IBBY schválit. Grafické provední pak jen potvrzuje, že myšlenka nemá s významech soutěže nic společného a spíš budí odpor každého vnímavého čtenáře. Plakát totiž velmi připomíná stupidní propagaci knih booktuberů na youtube, kteří knížky nabízejí jak vuřty s hořčicí a dokonce v cukrárně.
Zřejmě je pro IBBY opravdu těžké oslovit každý rok českého předního ilustrátora, pro kterého by bylo ctí vytvořit plakát k soutěži. A na úrovni. Ale to si musí česká sekce IBBY rozhodnout sama.

kniha ti slusi 3

KNIHA TI SLUŠÍ EVEIDENTNĚ OSLOVUJE ČTENÁŘE KATALOGŮ, NIC VÍC
Navíc celá akce je omšelým produktem reklamní agentury, které stejně sterilně propaguje vložky, dětské plínky nebo knihu. Už na první pohled pobaví stopořelí lidé v pozicích, v jakých se nedá číst žádná kniha kromě příruček na praní či používání kondomů. Scéna připomíná satirický šleh Werichův o snobech,  kteří si kupují knihy, aby jimi přesně odměřená knižní hmota přesně zapadla do knihovny.
Takže organizátorům projektu je jedno zda čtete nebo ne, hlavně když utrácíte za knihy s obalem, který vám půjde k pleti. Povrchnost a stupidita zde vystupuje z každého milimetru plakátu.

cele cesko cte detem kalendar

CELÉ ČESKO ČTE DĚTEM CHCE KULTIVOVAT RODINY KE ČTENÍ A TAK JIM PRODÁVÁ KÝČOVITÉ KALENDÁŘE
"Proboha živého, co to je?" zvedl se ze židle profesor Macháček, když uviděl tu hrůzu. "Pokud ten kalendář Celé Česko čte dětem kandiduje na Kýč roku, pak počítejte s mým hlasem. Co to je za organizaci, která chce propagovat čtení a knižní kulturu mezi dětmi a rodiči, a vydává tyto neskutečné sprzněnosti? Já to říkám pořád, co bylo dříve průměrem, se dnes stává geniálním. Lidé už neví, co je vkus."
Přesně tak reagoval profesor Macháček, když uviděl na stránkách Celé Česko čte dětem kýčovitý kalendář na rok 2010.
Více o nesmyslném projektu: Celé Česko čte dětem vydalo pro děti neuvěřitelný kýč s mrtvými zvířaty

Komentáře  

# Jarka 2017-10-11
Zlatá stuha o knihách a zmrzlina. To musel neskutečně velký blbec, co vymyslel ten plakát.
Citovat
# Ivana 2017-10-06
SKIPu nedošlo, že Issa je vzorem nedovzdělaným a hloupým puberťákům v úplně jiných věcech než kniha a čtení. To mají 100% v paži a účinek je velká nula. Ach jo, ta nevzdělanost je ještě větší na straně propagátorů než těch dětí. A Zlatá stuha snad ani nepotřebuje komentář.
Citovat
# Miloš 2017-10-06
Moc se mi líbí, jak někteří lidé tvrdí, že akce SKIPu byla nejúspěšnjěí akce. To je hrozné, když o tom veřejně píšou, navíc kdo určil je že kampaň byla tak úspěšná? Soudruh Lenin, Sobotka, Putin nebo Obama? Nikde nic, jen jakýsi pocit zavanul ze SKIPu.
Citovat
# ZdenaK 2017-10-06
Vkus organizací, který plakáty schválily jsou na úrovni vkusu sposlečnosti. To je asi nejhorší zjištění. A bude hůř.
Citovat
# Lena 2017-01-16
Nepřijde mi toto hodnocení zrovna fér - ta knihovnická kampaň je víc, jak deset let stará, jsou to plakáty, které mají upozornit na opomíjenou klasiku - spojovalo je heslo: Přečti si nás dřív, jak Hollywood. Byla to jedna s vtipnějších a povedenějších SKIP motivačních kampaní....:-))) Pravda, o tom plakátu se Sámerem jsem si též myslela své...ale musíte to posuzovat v kontextu doby, kdy byl populární mezi mládeží....
Citovat
# Jarmila 2017-01-15
To je fakt nepřekonaný, protože nepřekonatelný hnus...
Citovat
# Marcus 2016-06-11
Pascal řekl: „Lidé jsou tak nevyhnutelně blázniví, že nebýt blázen, by znamenalo bláznit jiným způsobem.“ A Dostojevský v Deníku spisovatele: „Tím, že druhého strčíš do blázince, svůj rozum nedokážeš.“
Citovat
# Radka 2016-06-06
Klasická ukázka toho, že když je člověk odmala vystavený blivajzu a rychlokvašným, laciným řešením, tak to na něj musí mít nějký vliv. Vemte si jen soutěž Nejkrásnější kniha, kde garanti jednotlivýcg cen jsou naprostí bulvární pitomci.
Citovat
# Marie 2016-05-23
Nechápu proč o tom píšete. Vždyť například. plakáty na podporu čtenářství od SKIPu byly marketingově velmi úspěšné a navíc je už víc jak 8 let stará akce.
Citovat
# Rosťa 2016-05-23
Naprostý souhlas. Jen bych dodal něco, co jsem právě četl od Koukolíka a co na ty hrůzy sedí: Stupidita není hloupost, stupidita není nevědomost, stupidita není omyl ani nedostatek informací. Stupidita je rozpad zpětné vazby mezi chováním a prostředím, podmíněná rozpadem takzvaných schémat. Schémata jsou poznávací programy určené k řešení problémů. Jenže úspěšné poznávací programy z minulosti vůbec nemusí být úspěšné při řešení zcela nových problémů.
Citovat
# Miroslav 2016-04-15
a na akci Knihy nám sluší jste zapomněli? Jejich plakáty jsou taky menší hrůza.
www.knihatislusi.cz/
Citovat
# Lenka 2016-04-09
Zlatá stuha jsou nejlepší knihy pro děti a jenom naprostý ignorant propaguje soutěž pomocí jídla. Jak je možné, že IBBY to odsouhlasí?
Citovat
# sofia 2016-04-06
Děkuji za článek - taky tím trpím, jako knihovnice i čtenářka. Kdyby tak mohly o plakátech rozhodovat třeba samy knihovnice, ale to si SKIP a ostatní orgány vzít nenechají - je to smutné.
Citovat
# Majka 2016-04-04
Zlatá stuha je skutečně na pováženou. Osobně se na plakát ani nemohu podívat. Fakt nevkus.
Citovat
# Ruodlf 2016-04-04
Obecně jsou grafické hrůzy čím dál víc ve veřejném prostoru. Jednak to umožňuje rozšíření ruzných grafických programů a myšlení lidí, že je to vlastně jednoduché, tak proč platit velké peníze za něco, co zvládne každá sekretářka. Nejhorší je, že vkus lidí tímto způsobem rapidně klesá a vnímavost kýče jako takového není zdaleka tak velká jak před 20 lety. Ono se stačí podívat na grafický design velkých firem nebo českých ministerstev a je vymalováno.
Citovat