orwell george portret

George Orwell
(*25. 6. 1903, Motihari, Bengálsko – †21. 1. 1950)

spisovatel, publicista, vizionář

George Orwell (Eric Arthur Blair) se narodil v Motihari v Indii v rodině koloniálního úředníka, ale vyrůstal v Anglii v Oxfordshiru. Místní řeka Orwell se stala jeho pseudonymem.
Vystudoval soukromou střední školu a Elton High School. Do svých 25 let sloužil v Indické policii v Barmě. V roce 1927 se vrací do Anglie a začíná se živit jako novinář a esejista. Intezivně píše o nejnižším sociálním prostředí a kriticky se vyjadřuje k stávajícímu politickému i ekonomickému systému. První kniha Trosečníkem v Paříži a Londýně z roku 1965 je právě z takového prostředí. Jeho eseje jsou vskutku rozsáhlou a hlubokou sondou o stávající společnosti. Viz eseje V břiše velryby. Za druhé světové války pracoval pro BBC. Jeho jméno začalo být známé hlavně po vydání vizionářských děl jako Farma zvířat, 1945 a 1984 z roku, 1949 ve kterých popisuje ve své době smyšlený totalitní stát.

U Orwella není jasná hranice mezi fakty a fikcí. Ať už to jsou knihy dokumentární: autobiografie Na dně v Paříži a v Londýně (1933), sociologická studie Cesta k Wigan Pier (1937) a dokumentární próza Pocta Katalánsku (1938). Nebo romány: Barmské dny (1934), Farářova dcera (1935), Bože chraň aspidistru (1936) a Nadechnout se (1939). Spojovacím článkem Orwellovy prózy je postava nemajetného hrdiny, který je schopen se jasně zamyslet a vidět ve společnosti destrukční vliv peněz a hledá cestu, jak se tomu vzepřít.

Ke konci života ho do velké míry omezuje tuberkulóza na kterou nakonec umírá.

Dílo:
Trosečníkem v Paříži a Londýně (Na dně v Paříži a Londýně, 1935) 1996 (Down and out in Paris and London, 1933)
Barmské dny, 1998 (Burmese days, 1934)
Farářova dcera, 2000 (A clergyman's daughter, 1935)
Bože chraň aspidistru, 2001 (Keep the Aspidistra Flying, 1936)
Cesta k wiganskému molu (The Road To Wigan Pier, 1937)
Hold Katalánsku, 1991 (Homage to Catalonia, 1938) (recenze)
Nadechnout se, 2003 (Coming Up for Air, 1939)
V břiše velryby, 1996 (Inside the whale)
Uvnitř velryby a jiné eseje, 1997 (The Penguin Essays of George Orwell, 1940)
Lev a jednorožec (The Lion And The Unicorn, 1941)
Farma zvířat ( Zvířecí farma, 1991 (Animal Farm, 1946)
Literárně-kritické eseje (Critical Essays, 1946)
Jak umírají chudí, (1946)
1984, 1991 (Nineteen eighty-four, 1948)
Zastřelit slona (Shooting An Elephant, 1950)
Takové to byly radosti (Such, Such Were The Joys, 1953)
Anglie, tvá Anglie (England Your England, 1953)
Úpadek anglické vraždy, 1995 (Decline of the English murder and other essays)
Sebrané eseje, novinové články a korespondence (Collected Essays, Journalism And Letters, 1968)
Ohlédnutí za Španělskou válkou (Looking back on the Spanish War)
The War Commentaries


Myšlenky z knih

Teď nemám v úmyslu říci, že mýlit se je to samé jako být kreativní. Víme, že když nejste připraveni se mýlit, nikdy nepřijdete s ničím originálním. A v době, když děti dospívají, většina z nich tuto schopnost ztratila. Jsou vyděšeni možností vlastního omylu a takto to chodí ve firmách, stigmatizujeme chyby. A my dnes provozujeme národní vzdělávací systémy, kde to nejhorší, co můžete udělat, je chyba. Výsledkem je, že odnaučíme lidi jejich kreativitě. Picasso jednou řekl, že všechny děti se rodí jako umělci. Problém je zůstat umělcem během dospívání. Hluboce věřím tomu, že nedospíváme do kreativity, my ji dospíváním ztrácíme, nebo spíše, jsme jí odnaučeni.
Ken Robinson