sramek150.jpg

Fráňa Šrámek
(*19. 1. 1877, Sobotka - †1. 7. 1952, Praha)

básník, spisovatel, dramatik
Studium práv nedokončil. Věnoval se literární tvorbě, pracoval v novinách. Byl přítelem Karla Čapka, z Prahy však vždy rád utíkal do rodné Sobotky.

1946 jmenován Národním umělcem

Bibliografie:

Života, bído, přec tě mám rád!, 1906
Modrý a rudý, 1906
Kamení, srdce a oblaka, 1906
Ilustrace a jiné básně, 1908
Stříbrný vítr, 1911
Osyka: Povídky, 1912
Křižovatky, 1913
Flammen, 1913
Erwachen, 1913
Splav, 1916
Tělo, 1919
Sláva života, 1919
Klavír a housle, 1920
Hagenbek (div. hra), 1920
Zvony (div. hra), 1921
Sommer (div. hra), 1921
Měsíc nad řekou (div. hra), 1922
Červen (div. hra), 1923
Žasnoucí voják, 1924
Soud (div. hra), 1925
Ostrov veliké lásky (div. hra), 1926
Básně, 1926
Wanderer in den Frühling, 1927
Nové básně, 1928
Chvála české řeči, 1930
Past, 1931
Ještě zní, 1933
Bouřky a duhy, 1933
Básně, 1934
Naše svatební, 1935
Když léto přihrává, 1944
Rány, růže, 1945

 


Inspirující myšlenky...

Chomský zmiňuje obrovské množství kapitálu, který je investovaný do reklamy a marketingu a „doma“ se užívá především k udržení konzumní společnosti. Před několika lety si „markeťáci“ uvědomili, že nezasahují velkou část společnosti. Protože nemá peníze - děti. A tak bylo vynaloženo spousta úsilí a přemýšlení jak vyvinout propagandu zamířenou na děti. Aby otravovali a škemrali u svých rodičů. Tahle disciplína aplikované psychologie, anglicky „nagging“ se nyní již vyučuje jako předmět na vysokých školách. Tady má Noam výborný vhled, že reklama podvrací trh. Neboť podle teorií ekonomie je trh založený na informovaných spotřebitelích, kteří dělají racionální rozhodnutí. Ale když se podíváme na televizní reklamy, jsou udělané tak, aby vytvořily neinformované spotřebitele dělající nerozumná rozhodnutí. To samé se děje ve volbách, které stojí na PR průmyslu (mluví o USA, analýza dalších států by byla velice zajímavá). Ten se rozhodně nesnaží vytvořit dobře informované voliče dělající rozumová rozhodnutí. Stejné techniky, které se používají k podlomení trhu, se používají k podlomení demokracie.
Noam Chomsky a Andre Vltchek, On western terrorism